Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Sunday, January 29, 2012

Gunung Ayam - Part 3

Sambungan cerita.......
“Bangun.... Kawan kita ni dah nak mati dah ni.. bangun la.. kita kena hantar dia turun, dia dah muntah 2 kali dah ni...” Saya? Terbeliak la biji mata, mana boleh nak buat-buat tidur tak dengar ja.. terus bangun dan tengok Mashi dengan Hajar tengah sedap tidur. Baru teringat semalam diorang bersembang dengan budak-budak lelaki, saya plak bantai tido, memang patot diorang tak sedar pun.
Saya terus bangun dan keluar khemah. Nampak dah ada cupin, abang kamarul, izzul, ijad kot sorang lagi, pastu nampak sabri dengan mizi.. dalam khemah ada alif dengan abg odie tengah urut eddie. Pastu saya jenguk khemah sebelah nampak Kak Ju baru nak keluar khemah. Cakap dengan kak ju yang diorang nak bawak eddie turun, sebab eddie kena gigit lipan (cerita penuh saya tak tau lagi time ni). Saya masuk dalam khemah dapur (tempat diorang tempatkan eddie dan tanya keadaan dia, nampak dia macam stabil tapi dia nak pegi spital jugak, patut la abg kamarul kalut kejut semua orang). Pastu nampak lelaki-lelaki yang terjaga tu tengah siap sedia nak turun. Saya just tanya apa yang saya boleh bantu dan sediakan apa yang diorang perlukan untuk bawak turun. Lepas ja diorang turun, apa lagi..... zuuuuppppp. Masuk khemah la balik.


22 Jan 2012
Masuk tido balik dan subuh tu pukul 6.3o pagi baru semua bangun sebab abg kamarul takda nak kejut solat subuh. Geng-geng yang hantar eddie turun tu naik semula ke camp site dalam pukul 6.40 pagi diorang sampai atas... Diorang ambik masa 45minit ja instead of 2 jam untuk sampai bawah. Kira diorang berlari sambil mendukung eddie.. Tabik spring la.. 


Pagi tu, dalam pukul 7.30, lepas ja diorang siap solat subuh, saya ajak Mashi turun ke air terjun sekali lagi sebab saya nak gosok gigi, cuci muka, pastu nak terkucil sekali.. Sekali dah sampai air terjun... Adoyaiiiiiii.... Punya la ramai orang tengah tengok sunrise... Sunrise dia memang terbaik, indahhhhhh.... perasaan nak terkucil kena tahan... Parah betoi....


Naik camp site, sediakan brekfast. Kali ni saya dan Mashi amik alih tugas kat dapur. Maka, dengan adanya kami kat dapur maka tersedialah, sandwich sardin, jemput-jemput bilis, dan nasi goreng. Licin sampaikan saya sendiri tak sempat nak brekfest. Kali ni memang saya kurang makan. Dah la makanan tak sodap, bila time dapat makan yang sodap ja, mesti awai-awai lagi licin...

10 pagi, siap-siap nak ke waterfall. Ini time Poksu kata kami akan mandi-manda.. Bukan mandi yer, tapi mandi-manda... uishhh.. tak sabo ni. Geng-geng yang bawak eddie turun pun dah bersemangat nak join walaupun diorang tak tidur lagi... dah berapa puluh jam diorang tak tidur, dengan badan yang lotih, kesian la jugak tapi camano den nak tolong kan... den pun insan yang lemah jugak. Perjalanan ke waterfall tak semudah yang disangkar, mencabar dan menggigil lutut.. Sampai ke Air terjun Y (pertemuan air terjun gunung ayam dan air terjun gunung stong).. Subhanallah.. Ciptaan Allah yang indah dan sempurna. Cantik sangat. Bukan manusia yang buat, manusia Cuma jumpa ja..Cantik. mandi sambil makan megi. Haha. Saya la yang berkeras nak buat murtabak megi sebab saya kan tak makan bekfes lagi tapi sampai ja waterfall, lupa bawak minyak rupanya. Sudahnya, hampir sepuluh bungkus megi kami bedal kat situ. Ingatkan saya sorang yang tak cukup makan, rupanya ramai lagi yang kurang mkan. Haha. Lagi sodap tu sebab makan megi sambil bersulamkan air neslo. Itukan feveret saya. Saya la yang terhegeh nak prepare neslo.. sodap.. licin...
Dalam pukul 1.00, kami ke telaga tujuh. Kat situ la poksu dan abg odie buat magic yang boleh menggugurkan jantung kami semua. Mana tak gugur, bila mana Poksu arahkan kami tengok abg odie masul dalam satu telaga dan mintak kami tunggu di satu lagi telaga kononnya abg odie akan muncul kat situ. Excited la semua orang. Sekali dekat seminit dia tak muncul. Boleh plak Poksu jerit yang abg odie terlekat kat dalam telaga, waaaaaa... menggelupur semua orang... Cuak.. Panggil punya panggil, abg odie muncul kat telaga yang sama. Ceh, mana ada magic pun.. Takde lubang, Cuma diorang nak takutkan kami.. Menjerit semua orang. Sapa yang tak cuak. Dah la semalam ada budak hilang, pagi ni pulak guide kami hilang lagi.. cuak ar... tapi, apapun, magic tu memang berkesan. Lepas tu pegi ke tempat slide. Menarik sangat, bilamana abg odie boleh slide secara berdiri sambil buat peace. Pastu ada la beberapa orang yang cuba buat slide tapi diorang slide duduk jela... Hehe.

3.00petang, masing-masing pulang ke tapak khemah dan berkemas. Kambuskan makanan yang berlebihan dan sampah-sampah yang tak degrade kami kumpul nak bawak turun. Saya kumpul semua botol-botol plastik, masukkan dalam plastik beg dan gantung pada beg saya.  Waktu tengah kumpul ramai-ramai baca doa sebelum turun tu, kami terima berita bahawa budak yang hilang tu dah meninggal.. Innalillah.. Ajal dia di atas gunung. Mayat dia dijumpai dalam air terjun dipercayai terjatuh sebab malam tu kan hujan so air deras dan dia mungkin terhanyut. Allah maha berkuasa. Kita sudah mengambil langkah berhati-hati tapi takdir Allah menetapkan ajalnya di atas gunung stong. Kata abg kamarul rekod bersih gunung stong sudah dipecah. Sebelum ni, belum ada lagi kes kematian di gunung ayam dan gunung stong. Tepat jam 4 petang, kami bertolak turun. masyaAllah, trek licin nak mampus. Silap pijak ja boleh menggelunsur. Terjerit-jerit kami turun. Tapi sepanjang trek tu ada ja orang yang baru nak naik ke kem baha. Femes sungguh. Ada budak kecik jugak yang join. Maybe dalam umur 6 tahun. Kagum seketika. Macam tak penat ja budak-budak tu. Kakak yang dah 27 tahun ni pun termengah-mengah nak sampai kem baha. Hahaha. Nampak sangat usia bertambah.

6.15 petang kami sampai bawah. Namun Ijad (budak bukit jalil) dah sampai pukul 5.15 petang lagi. Dia memang otai. Tabik 3 spring la kat dia. Hebat nak mampos... dia memang superb, dah la bawak dua beg (beg dia yang lengkap dengan segala kelengkapan camping dan jugak beg eddie yang kena gigit lipan tapi beg si eddie tu berat gila), tapi dia boleh sampai sejam sebelum kami. Kami mandi kat air terjun kat bawah resort dan siap-siap semua. Pastu before magrib bertolak ke kedai Mok semula untuk dinner sama-sama. Lepas Mashi dan Sarah (budah shah alam yang tumpang kami balik keKulim – Hajar plak pagi tadi lagi dah turun sebab dia janji dengan husband dia akan turun ahad pagi) sembahyang jamak magrib dan isyak, kami bertolak balik Kulim. Waktu nak bertolak balik kulim memang sayu, sedey ja nak berpisah... ceeewaaaahhhh.. hehe. Waktu makan tu saya cerita kat abg kamarul tentang magic poksu, kesian abg kamarul tak dapat join kami sebab dia temankan eddie ke hospital. Oh, lupa plak, eddie boleh discharge tengahari tu jugak, so petang tu diorang naik train dari hospital Kuala Krai ke dabong semula. Kami jumpa semula di Dabong time dinner tu la. Pastu Mohsin beria mintak ic abg odie nak tunjuk alamat abg odie kat saya. Abg odie dilahirkan kat kem baha (tinggi betoi mak dia naik semata-mata nak lahirkan abg odie) dan nama kem baha dan gunung baha adalah sempena nama bapa abg odie.

Pukul 9.15 malam, kami bertolak pulang. Dan pukul 1.30 pagi saya dan mashi selamat sampai rumah kulim utama. Dan terus zaaaaaassssss... tido la....

Esok pagi-pagi terus bangun, tengok ally iskandar nikah kat TV3 dan saya terus blah balik kg.... Arggghhh... kali ni punya trip memang best.. terbaik wa cakap lu..... perggggghhhh...

Saya enjoy sangat-sangat sampaikan eju pun perasan, katanya saya dah tak cakap menyesal untuk trip kali ni. Memang la sebab kali ni saya tak buat benda yang saya patut menyesal... Cumanya saya belum ketemu buah hati jugak dalam trip kali ni pun... haha. Adik-adik semua....

No comments: