Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Thursday, June 14, 2012

Umrah-5

Last entry bergambar.

Ini adalah highway dari madinak ke mekah. Naik bas selama hampir 6 jam. Itu naik bas, kalau naik unta saya tak tau berapa lama.. Dengan struktur mukabumi yang bergunung ganang berbatu, saya sangat kagum.

Comel kan anak pak arab.. diorang putih, bila berada pada suhu 54 darjah celcius memang konfem la jadi kemerahan..  Cuba kalau orang asia, mostly muka terbakar..

Mintak tolong pak arab tangkap gambar

Pembesaran masjidil haram.. semoga orang yang menyumbang untuk pembesaran masjid ini bertambah kaya raya dan dapat terus menyumbang...

Ini di Jabal Thur.. saya tak naik.. SR10 kalau nak naik.. malas la nak naik sorang2.. Lain la kalau ada partner nak naik sekali.. Jabal Thur adalah gunung dimana Rasulallah bersembunyi dan kisah kasih sayang sahabat baginda (umar kot kalau tak silap) yang menahan bisa lipan atau ular (sewaktu rasulallah tido di atas pangkuan beliau). Kat sini la kisah labah-labah dan cicak.

Sebelah saya tu bukan hantu yer, taktau dari negara mana.. dia pakai tag kaler merah sebagai pengenalan untuk ahli group.. Saya pakai kain kaler hijau lilit kat tengkuk.. Itu purdah yang hilang..

Melawat tempat2 orang tunaikan rukun haji

Ini time solat subuh.. dalam pukul 5.30 pagi.. Time ni la purdah saya hilang..

Jabal rahmah.. orang kata kalau nak berdoa pasal jodoh kat sekitar pun takpa, tak payah naik... Tapi, saya panjat sorang2 dan ........

Ini di gua Hira'. Kat atas tu saya sangat kagum.. RasulAllah memang pendaki gunung yang hebat.. Saidatina Khadijah juga pendaki gunung yang hebat.. Gunung ni sangat curam.. dan terbayang saidatina khadijah memasak di rumah, kemudian melalui kawasan berbukit sejauh 5 km untuk kesini dan memanjat gunung Nur ini sewaktu rasulallah menerima wahyu.. Gua Hira' sangat kecil ja. Saya tak masuk, sebab ramai sangat lelaki kat situ..

Yeay, takda orang.. so, boleh tangkap gambar syok sendiri

 Deretan air zam-zam.. Tak perlu risau dahaga dan lapar.. Minum air ni terus rasa segar.. basuh muka pun boleh.. Nak pahala lebih, edar la air ni kat jemaah.. saya tengok ada budak pakistan umur 5 tahun dok edar..

Di ladang unta.. susu unta fresh sedap, tapi saya minum seteguk, tak lalu sangat aih..

kat muzium kaabah.. menarik.. kisah sejarah kaabah dari zaman dahulu hingga kini

Sejadah yang hilang dan ditemui..

Kasut ni la yang paling berjasa.. murah dan sangat selesa.. plastik kuning tu senang dan praktikal

Subuh terakhir.. tawaf sunat terakhir sebelum tawaf wida'

Bila memandang ini, saya terbayang.. mana satu yang dikagumi.. kaabah kiblat kita atau clock tower tertinggi di dunia.. Arab sangat mewah.. namun takut jugak kalau disalah ertikan..