Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Friday, September 14, 2012

Masa (Al-Asr) - sekadar berkongsi

hai everybody..
 
Just nak randomly share something:
 
jalan itu banyak sekali
sedang jalan kebenaran itu hanya satu
ramai orang yang berangkat pergi
tetapi yang melalui jalan kebenaran hanya satu-satu (jarang)
mereka tidak tahu
yang dituju pun tidak diketahui
mereka terus kelihatan maju
jalan perlahan ke arah yang mereka tahu
mereka itu lalai
terhadap apa yang mereka inginkan
manusia itu tidur terkulai
hinggakan jalan kebenaran dilupakan
 
adakah "hidup semata-mata mahu hidup"??? hurm, tepuk dada tanyalah iman.. selagi nafas belum terhenti, peluang sentiasa ada.. sebab itu saya sangat tak setuju bila orang kata, "ok la, sebab sayang aku bagi peluang kedua, kalau lepas ni buat hal lagi, no more chances.." WTH.. ok, out of topic.. saya bukan nak cakap pasal peluang tapi saya nak share some quote hasil tulisan penulis buku yang saya sedang baca..
 
Jangan di tangisi masa lalu - ini bukan tajuk buku, just a subtopic
 
Mengingati masa lalu dan bersedih hati kerananya, adalah satu tindakan yang bodoh dan gila. Mengapa? kerana boleh mematikan keinginan dan membinasakan masa depan seseorang. Bagi orang yang cerdik, kenangan yang melibatkan kekecewaan, kesedihan dan kegagalan sepatutnya dilipat dan disimpan sahaja, bukan dibuka dan dipersoalkan. Simpan dan kurunglah ia di dalam penjara kelupaan.
 
Imam al-Ghazali pernah menannyakan soalan kepada anak-anak muridnya:
"Apakah yang paling jauh?" Pelbagai jawapan diberikan, kemudian beliau menjawab, " Yang paling jauh adalah masa lalu (yang telah berlaku)"
 
Masa Hadapan Adalah Kepastian, Masa Lalu Adalah Pengalaman
 
Yakin, setiap kesedihan dan kekecewaan jika kita hadapi dengan sabar dan reda, Allah akan menyediakan kesudahan yang terbaik kepada kita.
 
Hidup kita sentiasa dipenuhi dengan janji. Sekali-kali Allah tidak akan memungkiri janji-Nya.
 
Melangkah ke hadapan bersama tuntutan terbaik yang Allah sediakan untuk kita. Kegagalan, kekecewaan dan kesedihan itu jadikan sebagai motivasi bagi kita supaya terus bergerak ke hadapan. Terasa indah saat kita melepasi ujian tersebut. Tetapi menjadi mimpi buruk saat kita terus dihantuinya..
 
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia baik bagi kamu, dan boleh jadi kamu membenci sesuatau padahal ia buruk bagi kamu. Dan (ingatlah) Allah jua yang Maha Mengetahui (semua itu) sedangkan kamu tidak mengetahuinya" - Surah al-Baqarah ayat 216
 
 
Ya, setiap orang ada pengalaman dan masa lalu. Kerana siapa kita hari ini ditentukan oleh apa yang kita lalui dalam masa lalu.. Saya pun, menjadikan diri semakin *****. Oppss.
 
 
Sebelum terlupa, selamat berangkat kepada para tetamu Allah. Selamat menunaikan ibadat haji dan umrah, dan semoga Allah mengurniakan haji yang mabrur. Seronok dan tumpang cemburu, cemburu siot.. Kepada mak kawan saya yang akan ke sana juga nanti, doakan yang terbaik untuk saya dan anak makcik (semoga kami pun akan ke sana juga maksud saya) ;);) 
 
 
Happy earlier birthday for me.. semoga penambahan usia ini akan membawa sinar kebahagiaan dalam hidup saya.. mengkala kata saya akan pulang ke kampung petang ini dan semestinya tiada internet connection, saya minta maaf eh, kalau sepanjang saya sehingga berumur 27 tahun ada buat salah.. seronok tak terkata nak pulang ke kampung.. hehehe.. ;) Ada papa ke eh 
 
One more thing, kawan saya juga share something, tentang surah Al-Asr... kalau korang nak tau lebih lanjut, pls go to linguisticmiracle.blogspot.com ... semoga perkongsian yang sedikit ini memberi makna yang besar kepada kita..

No comments: