Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Tuesday, October 9, 2012

kehidupan disisi berbeza

Hallooooo
 
 
Actually nak simpan cerita tentang weken yang owesome di Melaka but hati teringin nak simpan cerita lain pasal another side of life yang saya terlepas pandang..
 
 
Yup, usia masih lagi di penghujung remaja, masib ada mak dan bapak, dikelilingi oleh sahabat-sahabat yang baik hati, dipenuhi oleh kasih sayang keluarga yang sempurna, kawan-kawan semua pun punya keluarga yang sempurna jadi saya tak pernah terpikir tentang satu benda yang buatkan saya bersyukur dengan hidup yang saya sedang lalui..
 
 
Saya terpukul, sangat-sangat terpukul dengan menerima housemate baru. A dan B, they give me another dimension of life. Sebelum ni saya merasakan, kehidupan adalah dilahirkan dalam sebuah famili yang ada mak-ayah, then adik beradik berkembang, then adik beradik berkahwin, ada masalah rujuk mak-ayah, bahagia sengasara pun rujuk mak-ayah, then hidup sentiasa balik kampung sebab nak jumpa mak-ayah until kita atau both of them hilang jasad dikubur tanah...
 
 
But A and B came from broken family.. how poor they are.. But they look tough and they really enjoy their situation.
 
 
A- hidup bersama dan dibesarkan oleh ibu sahaja, dimana abahnya berkahwin lain after 26years of living together. Bukan satu jarak waktu yang sekejap.. 26 of living together and finally have to stop.. I never know how she feel but dia macam memang tak kisah if her father nak anggap diorang anak atau tak.. Because mak diorang sangat care pasal diorang.. And she got her Master..
 
 
B- (new one) Hidup dan dibesarkan oleh seorang ayah until her ayah married again.. Only now baru mak tiri dia bermasalah sikit, before this they are one big family.. Dia further degree and tak balik malaysia after degree sebab nak sambung Master kat Japan.. as for me, saya banyak dengar cerita dari kawan-kawan yang balik dari Jepun bahawa bukan mudah nak sambung master terus kat sana. Tapi dia sambung tanpa dapat scholarship from gov Malaysia pun, she just got scholar for fees from the University. Dia kerja dengan pejabat pos selama 6 tahun kat Jepun to get pocket money to survive and  for travels. 6 tahun dia ada kat Japan, balik with Master.
 
 
Saya tanya, apa yang depa rasa?? Depa just nak buktikan jangan sentiasa fikir anak-anak yang datang dari broken famili ni bermasalah, sekurangnya depa dah buktikan depa boleh ja nak berjaya...
 
 
Saya tak pandai nak cerita, tapi untuk orang yang datang dari famili yang sempurna macam saya, saya mengambil cerita mereka sebagai iktibar.. Menyelami perasaan mereka, disaat mereka nampak gembira dengan kehidupan yang sedang dilalui.. Kerana pada masa depan, saya juga mungkin akan punyai anak-anak yang perlu dibesarkan dengan sempurna..
 
 
 
 
 
 
 
 
 
p/s: musnah harapan saya nak ambil anak angkat dengan status single mother.. hahaha

No comments: