Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Monday, December 10, 2012

pandai vs bijak

Time kecik-kecik dulu, selalu kena banding-bandingkan result exam. benci giler kalau orang tanya "BI dpt apa", "periksa dapat no. berapa".. Ingatkan zaman dulu-dulu ja, sekarang pun wujud lagi malah bertambah havoc.. kesian budak-budak sekarang.. tambah pulak untuk yang duduk bandar mungkin lebih terasa sebab makbapak keja hebat2.. berbeza dengan saya, duduk kampung and mostly parents adalah petani, penoreh atau pesawah (just like my father).. dulu-dulu kalau isi borang sekolah, gaji waris sebulan selalunya saya akan isi RM350. Dah terbiasa sampai ke sekolah menengah, sampai matriks dan seterusnya time isi borang scholar JPA pun still isi RM350. RM350? haha. Tapi itu realiti dan tak pernah dipersoalkan oleh badan-badan kerajaan yang saya mintak scholar. Alhamdulillah, mungkin berkat RM350, automatik akan dapat biasiswa. Hurm, adakah kerana RM350 atau sebab saya bijak.
 
Bagi saya, pandai ni untuk anak-anak cikgu, manakala bijak untuk saya. haha. sukati la.. Tu ok lagi, kawan baik saya waktu kat sekolah kata saya "gifted".. see.. bukan i kata, kawan i yang kata. sebab dia kata time belaja haprak ja, tapi bila exam hurmmm not bad.. well, see the pocket la. Time intervew keja lagi la, interviewer siap cakap, "kalau zaman saya dulu, result macam awak ni dah dapat scholar pegi oversea".. ye, saya tak pegi sebab saya tak boleh kalau pagi-pagi tak makan nasi,menggigil nanti..
 
 
Tapi the bad thing adalah saya malas.. penyakit yang merupakan ibu segala penyakit dan tiada ubat selain mati.. haha.. sebab tu kalau orang cakap malas, saya terpaksa boo layan. termasuk lah sorang labmate saya. Malas malas malas, dan boleh dia cakap malas kat superior dia sampaikan superior dia balas "assalamualaikum, pap (gagang telefon diletak).. bayangkan tahap kemalasan menelaah yang mendukacitakan. Macam mana melayu nak maju.. ish-ish.. lain kali tiru la perangai kakak yang rajin ni, jangan jadi malas nanti gaji pun malas-malas ja nak lekat dalam poket. Tak boleh la nak malas sangat kan, tambah-tambah kalau yg melibatkan gaji ni. Penyakit malas ni kalau boleh biar bermaharajalela time takde kerja ja..
 
 
Alamak! tetiba blank sebab kawan saya kol bagitau yang boyfriend dia dah kawen dengan pilihan famili last week. ish, macam nak pelempang ja budak asyraf ni. Tapi takpa, seb baik ko tak kawen dengan kawan aku, so boleh la kawan aku siapkan PhD yang kecil tapi signifikan tu siap-siap.
 
 
eh, terkeluar tajuk plak.. takpa la pandai ka bijak ka yang penting masih lagi menjadi manusia. Tapi kalau jadi bijak macam saya pun susah jugak,"kuat melawan" bak kata bos. haha. Lantak la kan. Pernah sorang speaker dari Uk terpaksa setuju dengan saya, ter"paksa" rela bersetuju..
 
Saya: Prof, my DSC results showed this. its conjugated.
Prof: No, i dont think so.
Saya: but my DSc proof it.
Prof: well, ermm.. ermm
Saya: you should agree with me
Prof: maybe
 
haha.. terpaksa rela gila.. maybe.. its not a valid answer.. but still dia kena setuju dengan budak tak makan saman.. dia bla bla bla panjang lebar pun still nak condemn sambil tunjuk result.. well, itu tanda budak bijak..
 
Anak sedara: makcik kalau kawen nak suami keja apa?
Saya: hurm, susah soklan ni.. _____________
Anak sedara: suami makcik nama dia mula huruf apa?
Saya: H kot
Anak sedara: yeay tau dah, HAIKAL..
Saya: what, eeee.. taknak la nama tu
Anak sedara: WAN z haikal
Saya: sori, i taknak pemain bola
 
 
sori la budak kecik, u tak payah nak tunjuk bijak, biar i sorang je yang bijak..
 
 
Ok, nak balik. dah boleh punchout.. babai.. selesai sudah sesi bijak pandai bersama budak gifted...
 
 

No comments: