Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason

Friday, March 29, 2013

Kawen, Rezeki, dan Kelas agama

Barakallah laka, wa barakallahu alaika wa jamaa bainakuma fi kulli khair
 
Akhirnya sahabat seaktiviti dengan saya dah menamatkan zaman bujangnya yang panjang.. Alhamdulillah.. Sebagai sahabat, seronok melihat dia tersenyum gembira pada hari akad nikah tapi sebagai kawan seaktiviti terlintas "lepas ni aku nak pi join aktivitidengan sapa lagi??".. haha
 
Buat Shira & Anuar, tahniah dan semoga jodoh kalian kekal hingga ke syurga dan dikurniakan zuriat yang soleh dan solehah...
 Orang bila dah kawen, terlupa duit mas kawen.. jadi kita pegang kemas-kemas, pi makan roti canai dengan teh tarik... Seb baik la ada kawan cantik manis macam cik hidayah, sepanjang masa asyik pegang duit tu ja..
Orang dah masuk keja pi hanimun mana hala, saya baru nak update.. poor me!!
 
Bila henfon torchlight istimewa yang harga sewaktu dibeli 2 tahun lepas RM80 terendam dalam air terjun, ku sangkakan hujan hingga ke petang rupanya matahari muncul di tengah hari. Akhirnya minggu ni housemate saya hadiahkan hanfon samsung yang harganya hampir 4x ganda dari henfon torchlight tu.. Ya  Allah.. Rezeki yang tak disangka-sangka. Sapa sangka ada orang nak hadiahkan.. Malu tapi ku ambil juga.. haha..Orang memberi, kita merasa, tak ambil karang dia kecik hati pula..
 
 
 
 
P/S: Bagi sesiapa yang di Kulim dan ingin belajar bahasa arab dan mengikuti kelas tajwid, Islamic Studies Centre, Hi-Tech Avenue berdekatan dengan Bank Islam dan Al-Ikhsan ada menawarkan kelas tersebut.. Harga setiap kelas RM30. Kelas tajwid dewasa adalah pada hari rabu malam, 8.30 hingga 9.30 malam manakala kelas bahasa arab dewasa adalah pada khamis malam 8.00 hingga 10 malam... Kalau berminat telefon 019-3410722.

Friday, March 15, 2013

Pengalaman pendaki everest


Assalamualaikum,
 
Rabu pagi saya menonton rancangan Motivasi Pagi (6.30pg-7.00pg) dan pagi tersebut mereka menjemput seorang pendaki everest. Muda lagi mamat tu (boleh tahan jugak la). Saya tengok pun dah hampir separuh perjalanan cerita tu.
 
Antara soalan yang ditanya oleh Fedtri adalah pengalaman yang tidak boleh dilupakan oleh beliau dan jawapan beliau adalah:
 
"sewaktu kami sampai ke kem (saya tak ingat ke berapa), pada waktu tersebut kami telah hampir kehabisan tenaga. Dan semua makanan dan air telah menjadi keras termasuk kurma yang dibawa dari Malaysia. Kami memerlukan setengah jam untuk mendidihkan air menjadi cair dan lagi setengah jam untuk air mendidih. Kurma juga menjadi keras, tersekat dikerongkong. Pada masa tersebut, adalah seorang kawan yang membawa AIR ZAM ZAM dan KURMA NABI. Hanya KURMA NABI yang masih lembut dan AIR ZAM ZAM yang tidak membeku"

 
Subhanallah....

 
P/S: InsyaAllah, Esok seorang ofismet saya, Puan Rahayu bakal menjadi tetamu Allah. Sama-sama kita doakan supaya beliau dan keluarga menjadi tetamu Allah yang paling istimewa dan perjalanan mereka diredhai Allah.

Friday, March 8, 2013

Mesir, sebelum dan selepas Dr Mursi

 
 
Hampir 2 bulan masa yang saya ambik nak habiskan buku ni. Asal pegang ja, mata pun layu di tasik madu.. Namun memandangkan penulis buku, Dr Riduan Mohamad Nor nak turun ke ofis, maka saya gagah cepat-cepat khatam buku ni.. Dalam banyak2 buku Ustaz, buku ni paling special sebab ada signature penulis. Best, untuk orang yang malas nak baca sejarah negara lain macam saya. Bila baca buku ni, rasa semangat sayangkan negara tu lebih tinggi.. Bila pikir pasal politik negara yang dikatakan kotor, baru tau kat mana-mana pun permainan politiknya kotor, walaupun negara tu bahasa pengantarnya adalah bahasa al-quran.. Tapi, bagi situasi mesir, sesuai untuk cikgu-cikgu bahasa melayu nak huraikan ayat "roda itu sentiasa berputar, kebatilan tidak akan selamanya menguasai dunia, dan sesungguhnya sesudah kepayahan itu ada kesenangan" ****puitis sekali cik dayah..
 
 
Dulu-dulu, saya tak ambik tau pun sapa pemerintah mesir, tapi sebab dulu-dulu TV kat rumah kampung paling clear adalah TV1 makanya selalu la terpaksa tengok berita dunia.. kalau tengok berita pukul 10.30 mlm tu, asyik la dengar pasal Saddam hussin, Mubarak, Sadat, Tel Aviv.. Bosan.. Tapi, bila tengok berita sekarang, rasanya berita dulu-dulu lebih berkualiti dan pandai goreng bagi saya mudah nak percaya (kiranya diorang pandai meyakinkan penonton la, tak macam sekarang.....)
 
 
Ok, nak kutip and paste kat sini apa yang Dr Sofwat Hijazi (macam penah dengar nama hijazi ni tapi kat mana yer??? hurm!!) nasihatkan kepada Dr Mursi sahabatnya setelah Dr Mursi menang kerusi Presiden Mesir dalam linangan air mata (saya pun berlinang jugak baca ni)..
 
"Saya ingin katakan kepada Dr Muhammad Mursi, dengan kurniaan Allah maka Dia menganugerahkannya kepada anda, bukan kerana kepakaran anda, bukan kerana kedudukan anda, bukan kerana usaha anda dan bukan juga kera usaha mereka disekeliling anda. Ia adalah kurniaan Allah.
 
Maka, hukumlah kami dengan kesaksamaan, dengan keadilan. Bertakwalah kepada Allah pada kami. Taatlah kepada Allah nescaya kami taatkan anda. Jika anda derhaka kepada Allah, maka kami tidak akan mentaati anda.
 
Ambillah iktibar pengajaran dengan apa yang berlaku kepada orang sebelum anda. Jadilah diri anda orang yang hampir kepada Allah, nescaya Dia akan mendekatkan anda kepada rakyat. Rukuklah, sujudlah, nescaya Allah akan memberikan anda taufik, insyaAllah"
 
 
Isteri dan anak perempuan Dr Mursi pakai tudung litup. InsyaAllah, suatu hari nanti Malaysia jugak akan dipimpin oleh pemimpin yang anak dan isterinya memakai tudung dan menutup aurat jugak. Yakin!!.. Sebab seorang pemimpin yang terbaik adalah anak, suami dan ayah yang terbaik untuk memandu keluarganya ke syurga...

Wednesday, March 6, 2013

Cancer Information

LATEST CANCER INFORMATION
from Johns Hopkins

AFTER YEARS OF TELLING PEOPLE CHEMOTHERAPY IS THE ONLY WAY TO TRY AND ELIMINATE CANCER, JOHNS HOPKINS IS FINALLY STARTING TO TELL YOU THERE IS AN ALTERNATIVE WAY …


...
1. Every person has cancer cells in the body. These cancer cells do not show up in the standard tests until they have multiplied to a few billion. When doctors tell cancer patients that there are no more cancer cells in their bodies after treatment, it just means the tests are unable to detect the cancer cells because they have not reached the detectable size.

2. Cancer cells occur between 6 to more than 10 times in a person's lifetime.

3. When the person's immune system is strong the cancer cells will be destroyed and prevented from multiplying and forming tumors.

4. When a person has cancer it indicates the person has multiple nutritional deficiencies. These could be due to genetic, environmental, food and lifestyle factors.

5. To overcome the multiple nutritional deficiencies, changing diet and including supplements will strengthen the immune system.

6. Chemotherapy involves poisoning the rapidly-growing cancer cells and also destroys rapidly-growing healthy cells in the bone marrow, gastro-intestinal tract etc, and can cause organ damage, like liver, kidneys, heart, lungs etc.

7. Radiation while destroying cancer cells also burns, scars and damages healthy cells, tissues and organs.

8. Initial treatment with chemotherapy and radiation will often reduce tumor size. However prolonged use of chemotherapy and radiation do not result in more tumor destruction.

9. When the body has too much toxic burden from chemotherapy and radiation the immune system is either compromised or destroyed, hence the person can succumb to various kinds of infections and complications.

10. Chemotherapy and radiation can cause cancer cells to mutate and become resistant and difficult to destroy. Surgery can also cause cancer cells to spread to other sites.


11. An effective way to battle cancer is to STARVE the cancer cells by not feeding it with foods it needs to multiple.

What cancer cells feed on:

a. Sugar is a cancer-feeder. By cutting off sugar it cuts off one important food supply to the cancer cells. Note: Sugar substitutes like NutraSweet, Equal, Spoonful, etc are made with Aspartame and it is harmful. A better natural substitute would be Manuka honey or molasses but only in very small amounts. Table salt has a chemical added to make it white in colour. Better alternative is Bragg's aminos or sea salt.


b. Milk causes the body to produce mucus, especially in the gastro-intestinal tract. Cancer feeds on mucus. By cutting off milk and substituting with unsweetened soy milk, cancer cells will starved.

c. Cancer cells thrive in an acid environment. A meat-based diet is acidic and it is best to eat fish, and a little chicken rather than beef or pork. Meat also contains livestock antibiotics, growth hormones and parasites, which are all harmful, especially to people with cancer.

d. A diet made of 80% fresh vegetables and juice, whole grains, seeds, nuts and a little fruits help put the body into an alkaline environment. About 20% can be from cooked food including beans. Fresh vegetable juices provide live enzymes that are easily absorbed and reach down to cellular levels within 15 minutes t o nourish and enhance growth of healthy cells.

To obtain live enzymes for building healthy cells try and drink fresh vegetable juice (most vegetables including bean sprouts) and eat some raw vegetables 2 or 3 times a day. Enzymes are destroyed at temperatures of 104 degrees F (40 degrees C).

e. Avoid coffee, tea, and chocolate, which have high caffeine. Green tea is a better alternative and has cancer-fighting properties. Water--best to drink purified water, or filtered, to avoid known toxins and heavy metals in tap water. Distilled water is acidic, avoid it.

12. Meat protein is difficult to digest and requires a lot of digestive enzymes. Undigested meat remaining in the intestines will become putrified and leads to more toxic buildup.

13. Cancer cell walls have a tough protein covering. By refraining from or eating less meat it frees more enzymes to attack the protein walls of cancer cells and allows the body's killer cells to destroy the cancer cells.

14. Some supplements build up the immune system (IP6, Flor-ssence, Essiac, anti-oxidants, vitamins, minerals, EFAs etc.) to enable the body's own killer cells to destroy cancer cells. Other supplements like vitamin E are known to cause apoptosis, or programmed cell death, the body's normal method of disposing of damaged, unwanted, or unneeded cells.

15. Cancer is a disease of the mind, body, and spirit. A proactive and positive spirit will help the cancer warrior be a survivor.

Anger, unforgiving and bitterness put the body into a stressful and acidic environment. Learn to have a loving and forgiving spirit. Learn to relax and enjoy life.

16. Cancer cells cannot thrive in an oxygenated environment. Exercising daily, and deep breathing help to get more oxygen down to the cellular level. Oxygen therapy is another means employed to destroy cancer cells.