Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Sunday, October 13, 2013

Kerja dan kerja part time

Haloooo..its 2.00am dan otak tengah memikirkan result projek master yang tak correlate with each other... arghhh.. 

Seorang researcher perlu banyak membaca, faham apa yang dibaca, cuba fikirkan jalan terbaik untuk dapatkan result dengan cara termudah (bahasa mudahnya 'simplify the method'), rajin buat labworks dan pandai menggoreng result bagi menghasilkan paper yang berkualiti. Saya dah kerja almost 5-6 years dan bekerja in this field buatkan hati tak puas. Seronok buat research yang kita paham dan kita tau apa yang kita  nak hasilkan tapi masalah saya adalah saya tak tau sebenarnya apa contribution diri sendiri untuk orang lain. Research line sangat slow untuk saya rasakan kepuasan. Kadang-kadang merangkap selalu saya rasa macam buat keja syok sendiri, tah apa-apa yang kawan-kawan lain impress sangat dengan keja saya ni. Agaknya kalau bos saya baca ni ada harapan saya nak kena tarbiyah dak? hahaha.. 

Thats why saya sentiasa mencari peluang untuk mengaja tuisyen. Saya suka dengar or baca status kawan-kawan yang pasal student depa nak ambik PMR or SPM. Agaknya bila tengok students yang berjaya dalam exam cikgu rasa kepuasan dan bila ada students yang gagal, kita tau kita kena berusaha lebih supaya the next batch semuanya doing well in their exam.

Actually before masuk keja kat tempat sekarang, saya dah cuba mintak DPLI, dah sampai stage interview yang kena mengaja kat depan examiners. But, keputusannya sangat mengecewakan. Sampai hati depa cakap macam ni kat saya,

"Kami rasa awak sememangnya tak layak untuk mengaja. Cuba cari kerja lain yang sesuai dengan diri awak"

Choi sangat. maybe sebab saya tak buat persediaan, pi dengan berbekalkan kabel dalaman. Tapi time tu takda la rasa kecewa sebab mengaja bukan passion saya lagi. Balik tu senyum sampai telinga sebab tak payah masuk belajaq setahun before boleh graduate pastu jadi cikgu berijazah. 

Then dapat keja sekarang. After 1yr kerja, saya join kawan-kawan mengaja secara percuma kat rumah anak yatim. Saya mengaja budak form 2, ajar matematik. Seronok tapi penat sebab ada yang asik mengadu nak balik rumah, ada yang ada masalah keluarga. seribu satu macam masalah depa tapi best sebab doa anak-anak yatim ni berkat. Time tu saya baru dapat intevew permanent kat tempat kerja dan saya mintak adik-adik tu doakan saya. Ahamdulillah, berkat doa semua orang. Tapi, taun depannya saya dah tak boleh mengaja sebab adik-adik tu dikatakan sangat bz. kawan-kawan lain pun dah tak boleh bagi komitmen. so, kehidupan saya cuma berkisarkan kerja semula. Bosan.....

Tahun ni, saya dah start balik mengaja adik-adik form 4 subjek kimia. Tough jugak kimia ni. Time belajar dulu rasa macam relax ja, tapi bila mengaja payah rupanya. Mengaja senang tapi bila nak buat soalan, hazab jugak la. Cikgu berpeluh. kadang-kadang 2 malam stadi before gi kelas. Students datang salin jawapan ja. Jenuh cikgu ni membebel, kome tu dah la bayar untuk tuisyen, datang minggu ni amik kertas soalan, datang minggu depan salin jawapan, kome ingat kome datang kelas latih tubi ke? 

Ada yang kata, banyak la duit dayah, keja lagi mengaja tuisyen lagi. Takdenya kaya. Ada bulan dapat 50hengget, ada bulan dapat 80 hengget, harga minyak mahal der, berulang ke kelas tuisyen pun dah lebih daripada tu. Cikgu ni dah la rajin terlebih, minggu yang tak payah ganti pun nak buat kelas ganti. Seronok mengaja, kepuasan sangat. Sekarang ni dah sampai final stage sebab nak habiskan satu bab je lagi dan tak sampai sebulan student batch pertama saya ni nak ambik SPM. 

Student: Cikgu dulu SPM, Kimia dapat apa?
Cikgu: A la.
Student: Yaka cikgu dapat A.
Cikgu: Eh, betulla. (padahal tak dapat A pun, lagi satu markah nak dapat A agaknya). 

Saya cuba jadi cikgu yang best. Kelas takda la skema, kami gelak-gelak, ada makanan lebih bawak ke kelas makan sama-sama, kadang-kadang kutuk-kutuk takpun gosip pasal slot akasia. Drama sangat cikgu ni. Rasanya esok-esok, kalau ada rezeki lebih, kalau pengalam dan kepercayaan orang dah baik, teringin hati mempunyai pusat tuisyen sendiri. Nak buat macam mana, nak jadi cikgu dikatakan tak layak, jadi cikgu tuisyen je la. Doa-doakan..




No comments: