Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Wednesday, December 18, 2013

TESCO-kenapa orang melayu yang perlu lakukan transaksi jual babi?

Sepanjang petang semalam, otak saya asik terfikir. Kenapa? Kenapa? Kenapa? 

Bukan masalah minyak naik lagi dah
Bukan masalah tol naik
Bukan masalah harga gula naik
Bukan masalah harga bawang naik
Bukan masalah tarif elektrik pun nak naik
Bukan masalah menteri yang cakap macam budak tadika
Bukan masalah gaji tak naik-naik
Bukan masalah labwork tak siap lagi---erkk (ini masalah ni)

Saya ke TESCO KULIM. Shoping.. Suka sebenarnya shoping kat Tesco. Suka sebab kalau nak pasrking tak payah nak kena bayar macam kat giant dan kat tesco tak banyak outlet especially kedai buku. Kalau ke Giant dah la kena bayar parking, kaki mesti nak jugak melangkah ke HASANI belek buku dan rabakkan poket. Namun dalam keseronokkan berbelanja setiap bulan kat Tesco yang kononnya milik bumiputera tu, semalam barulah saya tau pasal urusniaga barangan non-halal di tesco kulim. 

Kakak cashier yang saya nak bayar tu, peramah sangat. Sebelum nak kira tanya dulu, "adik ada kad tesco tak, kalau takdak boleh isi borang ni pastu boleh terus ambik kad dan guna". Housemate saya yang baru balik Korea ni masih takda kad tesco, makanya beliau pun mula la mengapply. Sambil beliau isi, saya pulak sembang dengan kakak tu sambil kakak tu scan barang-barang saya. Kakak yang cun dan peramah tu bercerita tentang sorang makcik melayu yang beli gula sepuluh kilo. Mengikut polisi tesco kulim katanya, sorang customer boleh beli maximum 5kilo gula sahaja dalam satu resit. Cashier yang baik hati buat la 2 resit. Malangnya pelanggan cina di belakang makcik ni tak puas hati sebab beliau kena tunggu lama, dan mula menghempas-hempas barang beliau sendiri. ---haha. Apa la.. Tak sabar punya manusia.---------------- Oh, kakak yang cun tu bukan cashier yang kena mengadap cina yang dok hempuk barang sendiri tu. 

Sebagai kakak yang peramah dan tiada customer lain selain saya di situ, kakak tu stat cerita. Katanya;

cashier: Adik tau dak kurang ajaq tak kurang ajaq customer cina, kadang-kadang beli daging babi mai selamba ja bagi kami yang melayu ni scan. kalau yang bagus tu dia habaq la kata ni babi and tolong bawak masuk dalam beg plastik lepas kami scan. kalau yang kurang ajaq tu buat diam ja bagi kami pegang daging yang dalam plastik tu, kita ni mana tau ingatkan daging besa

Saya: Eh, ada juai daging babi ka kat dalam ni?

Cashier: Ada, tu kat ruang non-halal.

Saya: La, awat depa tak buat kaunter bayaran untuk non-halal. Gelinya. Kalau ayaq daging babi tu melimpah atas meja macamana? EEEEEE, awat tesco macam ni. Bagi la pekerja non-muslim jaga.

Cashier: Tu la dik. Kalau yang dalam tin pun, buat tin tu rosak ka, benda dalam tu terpercik keluaq, susah kami. Depa tak pikiaq langsung pasai kami ni.Takdak sapa nak ambik tau.


Saya taktau tesco macam ni. Ingatkan tesco ni ok. Bila masuk bab daging babi dijual secara terbuka kat pasaraya yang orang melayu memang suka pi, macam tak sopan dan tak hormatkan melayu. Tambahan pulak, tesco kulim seakan tak sensitif dengan kebajikan pekerja melayu islam. Sila lah sediakan kaunter khas untuk barangan non-halal dimana penjaga kaunter adalah bukan muslim. 



Disember 2013, bulan paling hectic bagi saya. Bulan yang perlukan banyak decision di buat, ewah macamkan hebat sangat. 

No comments: