Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Thursday, February 13, 2014

Dunia - senyumlah padaku

Assalamualaikum...

Sebulan lebih blog ni tak terupdate... banyak cite hots dan sentaps yang tak sempat nak update.. Banyak benda nak share untuk kenangan.. Hal opis, drama-drama semasa yang kompeni buat tapi jalan cerita macam tak syok so tak layak nak masuk beautifulnara, cerita belajar, cerita mengajar, cerita macam-macam...

Cerita opis...

Saya geng merah, pakai baju kaler merah gi opis, n darah kaler merah,, kawan saya kata bila kita dalam keadaan yang terdesak dan teraniaya, baru kita akan kenal personaliti kawan dan ketua kita yang sebenar... Betol, pakaian dan perawakan luaran tidak mencerminkan siapa orang tersebut,,, sebab tu kalau nak kenal seseorang, kena la bermusafir bersama... then, kita akan tau adakah orang itu seorang yang rasional, emosi telampau atau seorang yang pentingkan diri...


Cerita mengajar

Last year saya dah start mengaja kimia form 4. Kimia quite tough. Tough untuk student la, untuk cikgu ni tough bila student tanya soklan.. Last year student saya dalam lapan orang.. this year setakat 2 orang jer.. Tu pun menggelabah jugak cikgu ni nak sediakan soalan dan silibus yang sesuai. Student sorang ni budak sekolah Badlishah, so kat sekolah katanya cikgu fully english and dia tak paham dengan sesetengah term melayu yang saya guna. So cikgu yang bijak perlu sentiasa bersedia dengan jawapan yang munasabah. Sebagai cikgu tuisyen, saya bukan nak mengajar, tapi saya nak bagi students paham konsep. Paham kenapa jadi tindak balas gitu, cerita lebih daripada apa yang dalam silibus supaya students nampak contoh dalam ruang lingkup yang lebih besar. Ok, cikgu dah mula melalut.. Saya ni cikgu yang sempoi.. Kadang tak sempat mandi pun nak gi kelas. Gi je kelas malam dengan baju keja pagi tadi bersama bau yang hazab nak ceritakan. Haha.


Cerita Belajar

Tahun ni saya masuk semula kelas arab.. Ustad pun dah bertukar.. Ustad sekarang kecik comel jer. Serius cute. Ustad muda memang la cute kan. Kat kelas mostly muda-muda.. lelaki jer yang nampak dewasa sikit. Saya mungkin dikenali sebagai yang suka buat lawak bodoh kat kelas.. Semalam kat kelas dalam keadaan mata tak larat nak buka sambil menghadam apa yang ustad tengah ajar, saya pun tanya soalan yang pada pandangan mata saya cukup ilmiah sekali:

Saya: Ustad, kami nak kena baca berapa rakaat hukum ni?

Frens: Dah stat gelak... (alamak saya baru perasan salah guna istilah, tapi kontrol dengan muka serius)

Ustad: Rakaat? hihi.. takpa saya pun selalu salah guna harakat dengan rakaat.. (sweet kan ustad i.. hahaha)

Saya: (pandang kawan kat tepi sambil senyum) Saja je sebab nampak korang macam mengantuk... (ayat kaber)...

Apa la.. buat malu kompeni jer kamu ni.. Seb baik ustad kool. wiwiwiwi


Cerita kehidupan

Berat badan masih menjadi perkara utama yang dipikirkan saban masa...ohhh, susah betul nak kurangkan berat... daku cuba tahan makan malam pun berat ini semakin bertambah. Sampaikan daku tidak dapat kenal pasti faktor apakah yang membuatkan sang lemak begitu menggilai diri ini.. hurmmmmm.. boring jadi wanita femes ni, semua nak menempel..~sighhh~


Cerita rakyat

Saya tengah mencari apa yang saya rasa kurang.. Mencari sebab kenapa diri macam begitu tamak dan rakus.. Ada ruang kosong yang perlu diisi.. Mohon doakan semoga Allah menjemput saya menjadi tetamuNya lagi pada tahun ini.. Semoga hajat kami sekeluarga dimakbulkan. Semoga impian saya kakak dan abang dipermudahkanNya.. Semoga usaha kami diganjari dengan rahmat Allah.. 

Ya Allah, kami ingin menjadi tetamuMu yang paling istimewa,,, Permudahkanlah.... Amin

No comments: