Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason

Sunday, August 10, 2014

Selamat Hari Raya 2014

Assalamualaikum.. Happy Eid Mubarak ya kawan-kawan...


Teheeeeee dah hampir nak masuk minggu ke tiga raya baru nak hapdet. Nampak sangat bizi bebenor berjalan raya sangat banyak bergosip sampai takdan nak update.. kihkih.. Takdak la, budak baik mana nak gosip ja.. Gosip tu ada la dalam 5% waktu raya sebab gosip 95% dalam group whattsapp.. Haha.. Beraya dengan kawan-kawan sekolah banyak benda yang dibincangkan lebih kepada hal peribadi. Menkala kata yang geng beraya tu pun tiga dara pingitan (nama grup kami) maka apa la sangat topik anak dara. Tak habih2 cerita pasai masalah tempat kerja, masalah nak tukar kerja, masalah rumah, masalah kereta.. So kami takdak ye cerita pasal susu anak yang terbaik, macam mana nak urus anak kencing malam, macam mana nak handle suami asik nak beli kereta baru la gila pasu bunga la (bagus punya suami) suami .......... So, kami lebih kepada masalah peribadi yang kalau orang dengaq nanti orang kata “eleh, masalah kecik pun nak bincang macam masalah negara”.. itu la,, semua orang ingat masalah kami maslaah kecik.. depa xtau, ni tak tidoq malam tau dok pikiaq masalah kecik ni...


Ok, now kita tengok haktibiti yang saya dah join ramadhan 2014. Sori, cik hidayah bukan nak kepochi tapi tulis kat sini supaya ingat wat hapen yang menarik sepanjang tahun. . So, xperlu nak soksek soksek kata kami ni nak menunjuk eh!


Ramadhan takdak la apa yg menarik tapi kali ni ramadhan terakhir sadis sebab masing-masing terperangkap dalam jem maka yang sempat buka posa kat rumah mak Cuma 4-5 orang. Gila xmeriah macam selalu.. Selalunya hampir 20 orang boleh berbuka. Semua sampai rumah after dah berbuka.. Melulu cari makanan berbuka, sib baik cik hidayah masak spageti tuk berbuka. Tahun ni, pertama kali dalam sejarah la bila mana cik hidayah tunjuk skill buat kue raya.. Huiyoooo, raya ketiga licin k semua kue raya yang i buat.. Gila lah sedap kue raya i.. Sampai kena seal sebab nak simpan raya kedua. Bila cik hidayah congak balik, kos nak membeli kue siap dan kos nak membuat kue sendiri, nampaknya kos kue sendiri sedikit tinggi. Biasa la, sapa suruh beli barang kat tesco kan.. Lain kali beli kat mydin k, murah sikit.


Sepanjang ramadhan, ada dua aktiviti utama yang saya dan kawan-kawan join or conduct. Satunya saya join jadi sukarelawan untuk pogram Nisa’ Raikan Raya bersama anak yatim sekitar kedah. Ingat tak tahun lepas untuk pogram yang sama saya dapat adik Haron.. Haaa, tahun ni saya dapat adik Syafik.. Beza rupanya anak yatim yang dibesarkan kat rumah anak yatim dan anak yatim yang dibesarkan di rumah oleh mak.. Hati saya lebih kepada anak yatim yang dibesarkan kat rumah anak yatim. Haish, menaip ni pun mata dah berkaca, tisu sangat cik hidayah ni.. Taknak la kecoh-kecoh tapi saya cukup tak gemar kalau orang kata anak-anak rumah anak yatim lagi dapat banyak bantuan berbanding anak yang ada ibu bapa. Walhal, kita ni hanya mampu bagi bantuan je, kita tak mampu pun nak bagi kasih sayang. Apala sangat bantuan berbanding kita duduk kat rumah mak ada orang tengokkkan sakit pening, ada orang yang kita boleh nak mengada-ngada berbanding anak-anak yati  kat rumah anak yatim yang hidup bergantung kepada penyelia. Sebab tu saya suka slogan Ustaz Hasrizal “Erti hidup adalah pada memberi”. Sebab tu setiap tahun kalau boleh nak ada satu pogram bersama anak yatim yang saya dapat conduct. Alhamdulillah, tahun ni kawan seopis saya Nurazilah banyak membantu. Walaupun berdua ja, tapi bagi saya kami dah berjaya realisasikan perancangan saya. Zilah banyak membantu, cari dana dan sediakan goodies. Dan tanpa disangka-sangka Allah gerakkan hati Rohaizu untuk tetiba ja disaat dia sangat sibuk writing final part thesis Phd nya, tetiba ja dia sms nak datang rumah. Ya Allah, tak tau saya nak cakap betapa besarnya hati saya untuk menyambut kedatangan eju. Eju la yang teman saya pegi beli barang untuk masak koktail dan spageti dan eju la yang proses semua barang dan eju jugak yang masak semua benda, dia bagi saya tolong sikit-sikit ja.. Big hug untuk eju.. Betullah, kalau niat kita baik Allah akan hadirkan orang yang baik untuk membantu kita.. Syukur sangat eju datang kulim walaupun dia sendiri taktau tarikh saya nak buat pogram anak yatim (sebab saya Cuma bagitau perancangan saya time xdak tarikh lagi dan kami langsung xsentuh isu pogram saya bila kami kontek sehari sebelum tu). Saya klasifikasikan pogram saya sebagai berjaya. Thanks zilah dan musri sebagai penyumbang terbesar, eju sebgai tukang masak terhebat serta cupin dan nasha sebab sudi memeriahkan majlis sebagai photographer dan abang long.. Even tak ramai yang turun padang tapi saya puas hati.. Insya Allah, walaupun tahun depan mungkin lebih mencabar as zilah dah jadi ibu dan eju dah balik melaka untuk bekerja, saya pun tak tau adakah saya akan masih kekal di kulim.


Ok2, cerita part hari raya. Lepas solat sunat raya (tahun ni saya dengan kakak sulung dan anak sedara ja sebab kakak lain demam dan sakit urat teruk menjahit dan berniaga bulan puasa), saya dan kakak pusing beraya kat rumah jiran berdekatan surau. Lepas tu balik rumah tengok-tengok ayaq masih takdak.. Hangin betol la. Sada bermasalah betul tahun ni. Dari jumaat sebelum raya lagi kami tak dapat bekalan air paip. Sampaikan ahad hari buat lemang tu saya terpaksa kol sada mohon hantar bekalan air. Malangnya air yang sampai kaler duit raya RM10. Choi sangat. Dah la kat rumah saya bila time raya ada dekat 30 orang yang akan berkampung sampai raya ketiga. Jadi, bila hari raya, tak boleh nak mintak budak-budak tolong kemas dapur sebab dpa bukan reti nak jimat air. Makcik ni la yang conduct dapur. Kami tak sediakan makanan raya kali ni sebab boikot takdak air. Hahhaa.. Tak sesuai langsung kan.. Mungkin sebab ni la kue raya i habis licin. Malam raya pertama dan raya kedua kami berkonvoi ke rumah kakak-kakak yang berdekatan untuk makan malam dan masak sedap-sedap makan raya kedua. Air tu takdak sampai raya ke enam. Bayangkan hampir sepuluh hari tak dapat bekalan air paip. Air paip Cuma berjalan sekitar pukul 2 pagi sampai 7 pagi. Kesian mak, dia la yang terpaksa berjaga untu tahan air nak mandi dan ambik wuduk sebab orang lain dah tidoq terkangkang dah sebab letih.


Cerita bab takdak air di hari raya buatkan rasa macam nak simpan duit beli SPRITZER botol besaq satu carton, macam pakteh. Katanya bapak sedara saya ni beli ayaq mineral SPRITZER berbotol-botol di malam raya untuk masak dipagi raya. Tak kuasa den, datang rumah i makan kuih samprit dengan ayaq buah tin sudah.


Anak sedara saya ada berpuluh orang. Bila nak bagi duit raya, kena tulis nama siap-siap kat envelop, kalau tak nanti ada yang tak dapat, ada yang dapat dua kali... APTB.. So, bila tahun bertambah, umur makcik depa pun meningkat, bilangan yang nak dapat duit raya dah berkurang daripada puluhan kepada belasan... YEAY.. Ok lagi bab duit raya, dua tahun lepas raya kedua merasa kami bermalam kat spital sebab budak-budak ni exciden berjemaah.. Hurm.. Tahun ni pulak dihari raya pertama, depa buat hal lagi. Tengah syok berehat lepas penat basuh pinggan sementara nak tunggu zohor tetiba nampak segerombolan budak lelaki perempuan kanak-kanak awal remaja berlari sekuat hati macam kenaligan dengan orang gila.. Terkejut saya dan semua yang tengah bergosip ni kat rumah. Apahal bebudak ni.. Rupanya.. Tau depa buat apa. Depa panjat pokok rambutan depan rumah mak saya, bukan setakat panjat siap goyang-goyang lagi. Buah pokok tu pulak banyak, merah ranum. Nak jadikan cerita, mak lupa nak pesan yang kat pokok tu ada sarang tebuan.. Hahahaa.. Sorang memang bengkak satu badan sampai kepala, dua lagi lemak banyak plus takut jarum buat2 tak sakit, yang lain-lain sempat selamatkan diri,.hahaha.. Padan muka! Kena sengat dengan tebuan. Nak macho dah tak boleh, terpaksa la kami hantar ke hospital. See, raya ni pi spital lagi.. Hai la.. macam-macam. Rumah tu tak pernah la bila raya tak meriah. Takda tetamu pun makanan licin. Budak-budak ni bukan nak meraya ke rumah orang, kalau pegi pun lepas sebiji rumah balik minum air kat rumah lepas tu sambung beraya pulak, bila lapar balik makan kat rumah... Tak paham haku...


Teringat kisah raya memang senyum sorang la. Walaupun kawan-kawan mengadu penat mengadap jem nak balik kampung, satu ja kata-kata saya kat depa “APA LA SANGAT RAYA TANPA MENGADAP JEM”.. Kan??? Setuju??? Hihihihihi




Selamat hari raya, minalaidilwalfaizin!