Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Friday, November 27, 2015

2 bulan bagaikan setahun atau sesaat?

Sedar tak sedar, saya cuma ada tak sampai sebulan di bumi Japan.. Bagaikan bermimpi.. 

Kadang, saya cubit pipi kuat-kuat... bermimpikah aku?sambil melihat matahari menerobos melalui daun-daun kuning dipetang hari..

Merasai sendiri kedinginan bumi Tsukuba yang bertambah dingin kerana anginnya dari gunung Tsukuba (siang saja sudah 7-8 darjah celsius sekarang).. pastinya meninggalkan satu titik dalam kehidupan saya...

Pesan mak: 
"makan panadol selalu.. makan sebelum demam.. mak doa siang malam bagi selamat dinegeri orang" .. 
doa siang malam itu, alhamdulillah.. makan panadol sebelum demam, apakah? hahaha.. hai, nak tergelak pulak setiap kali dengar..

Tanya bapak: 
"Boleh ka tidoq malam sorang-sorang.. bilik sebelah ada orang dak?" 
concern seorang ayah, lelaki terbaik dalam hidup seorang wanita.. lelaki yang tak pernah saya uarkan sampaikan ada yang ingat saya tak berayah... Dia insan istimewa, teramat istimewa, mana mungkin saya uarkan... dia milik saya seorang, saya simpan ketat-ketat dalam hati.. 

Kata kakak sulung:
"Tak boleh ka kalau kansel ja pi jepun tu"
Ayat beliau 2 bulan lepas, pada malam sebelum saya bertolak

Kata anak sedara:
"Kami tak sabaq tunggu makcik balik"
Membuatkan saya tertanya, tak sabaq tunggu saya, atau tak sabaq tunggu hadiah seperti selalu?haha

Di bumi Tsukuba, di utara Tokyo, kebanyakkan pokok sudah mula tinggal dahan dan ranting.. Daun-daun kuning bertukar ke kemerahan, kemudian menjadi coklat dan gugur... 

2 bulan terindah dalam hidup.. harapnya bulan ke-3 juga begitu..

Saya bebas datang kerja pukul berapa, dan pulang pada jam berapa..
Bebas samada mau menjalankan eksperimen minggu ini atau minggu hadapan..
Bebas samada mau berada di sengen site, atau namiki site atau sakura site..

Dalam kebebasan yang diberi, terlalu banyak lompong..
Saya rindukan kehidupan di Kulim..
Rindu kuliah-kuliah maghrib, subuh atau kuliah pagi ustad mutalib..
Saya rindu kelas arab..
Saya rindu mengajar kimia walau gajinya hanya rm50 sebulan atau kadang tiada langsung..

Benarlah, dunia ini tidak sempurna.. 
Di Japan, saya tenang dan bebas tapi ada sesuatu yang kurang...
Di Malaysia, saya terikat tapi ada kebahagiaan..


Tak sabar, ingin meneroka lebih lagi bumi Japan..
Pulang ke Malaysia, entah bila pula akan ke sini semula..
Moga, saya menjadi lebih matang...

Semua yang terjadi, ada pengajaran dan peringatan Hidayah!

Maka, nikmat tuhan mana lagi yang kamu dustakan.. 
 

No comments: