Everything Happen For A Reason

Powered By Blogger

Tuesday, May 31, 2016

Roadtrip Semenanjung Malaysia- Part 1

Hari-hari fikir bila nak start tulis pasal roadtrip semenanjung Malaysia.. Sebelum roadtrip haritu semangat sangat, rasa tak sabar nak tulis. Tapi bila dah habis roadtrip terus tak menulis.. Lepas tu rasa bersalah dekat diri sendiri, ni semua salah sendiri sebab pergi transfer gambar takdan habis tapi terus delete gambar dekat henfon.. Waktu jumpa Eju dan beritahu dia pasal gambar hilang, nampak kekecewaan yang teramat sangat dimuka eju.. Sebabnya, hampir 80% gambar exciting sepanjang roadtrip ni ambil pakai fon. Pakai tab Eju tak banyak..

Macam mana sejarah roadtrip Eju dan Dayah bermula…

Dah hampir bertahun saya mengidamkan roadtrip naik viva secara santai. Maksud santai ni, bersama kawan yang sekepala dan tak rushing-rushing, kengkonon nak cover semua tempat best.. Yela, waktu jadi student semua benda nak explore. So, sebelum ke Jepun dah cakap dengan Eju siap-siap, “kumpul duit so lepas je aku balik dari Jepun dan habis viva, kita ON terus”.. Yela, kena start cepat sebelum masing-masing ada komitmen lain, maybe Eju akan start keja tak lama lagi.

Habis viva hari Rabu, Jumaat tu saya ke USM, nak diskusi serius dengan Eju… Bincang #lovehaterelationship terus Eju kata kita pergi lepas raya Cina… Tapi nak kena rancang tarikh gedebuk gedebak sebab saya dah booking slot TEM di UTP masa tu dan ada training ISO kat opis, so kena anjak-anjak.. (Patut aku buat keputusan keluar projek ISO awal lagi, boleh enjoy roadtrip ni kaw-kaw)…
Tapi kata Eju: “Mak Eju mesti tak lepas kalau kita pergi berdua jek Dayah, mesti mak Eju suruh bawak adik lelaki EJu… Kalau Dayah ada kawan lelaki nak ajak sekali, ajak la…”…
Saya: “Masalahnya aku ni takda kawan lelaki… Takpa, bawak la adik-adik hang, kita cover transport and makan..”
Eju: “Dayah sedia la kot-kot kita gerak lepas raya cina.. Eju rasa adik-adik Eju cuti lama time tu.. Nanti print out peta eh.”
Saya: “Eju apa-apa hal bagitau awal. Nak prepare kereta apa semua lagi”

Tengah sedap cuti raya Cina, Eju whatsapp…

Eju: “Dayah, adik Eju cuti lama raya cina sampai Ahad ni.. Apa kata kita gerak lepas raya Cina? Hari rabu pagi-pagi tu bertolak dari Kulim.”
Mau tak kelam-kabut saya dan nak dijadikan cerita, kereta pun tak sempat nak servis betol-betol. Belasah je la. Yang excitednya adalah family saya. Haha… Siap bagi bekal nasi kenduri untuk pagi rabu.

Rabu (10 Februari 2016)…. Tarikh yang bermakna

Pagi dimulakan seawal jam 5.30am, Eju sampai kulim bersama dua orang adiknya.. Pergi ambil depa di stesen bas Kulim dan bagi depa siap-siap mandi bagi fresh sikit. Then kami pergi breakfast di Kedai Paklong.

8.00pagi- Bertolak dari Kulim, melalui jalan Baling/Gerik terus ke Zon Bebas Cukai Rantau Panjang, Kelantan.

Sepanjang perjalananan, Eju dan adik-adik dia masih dalam mood atas bas. Eju je la sibuk cerita pasal cerita-cerita dia pergi umrah, cerita dia dah habis PhD dan macam-macam lagi. Adik-adik dia kat belakang memang membuta. Sampai je kat Grik, “Eju rasa macam tak percaya kita dah mulakan roadtrip kita”… Eh, baru nak percaya? (Alamak, sambil typing ni pun dok rasa excited nak repeat lagi roadtrip ni)

Nak dijadikan cerita, bila sampai ke puncak Titiwangsa tu, kabus tebal-setebalnya sampai tak nampak jalan. Wah, best sangat.. Excited la kami, sebab Kedah kan panas ya amat.. Waktu tu pulak dok viral Kelantan akan alami musim sejuk.. Kitorang memang dah hampir percaya sangat-sangat dah masa tu, sebab selama ni ke Kelantan tak pernah jumpa kabus tebal macam tu. Peghak sangat hang ni… So, kami singgah jap kat puncak Titiwangsa tu, pakai earmuff bulu-bulu tu, pakai handglove comel then tangkap gambar banyak-banyak.

Kereta saya kan tak sempat servis, dan kereta tu memang tengah bermasalah. Tapi Allah tu maha baik.. Eju sorang ja boleh start kereta tu tanpa masalah. Masa tu ada masalah dengan switching suis kereta dan saya tak sempat nak contact Perodua untuk servis, nasib la Eju dah jadi macam technician Perodua. Dia godek-godek kereta sikit je terus enjin hidup tanpa masalah.

Then, kami teruskan perjalanan ke Rantau Panjang. Itu checkpoint pertama. Dan, kesilapan kat sini adalah bilamana saya mintak Eju (Orang yang tak pernah ke Kelantan dan Terengganu melalui Gerik, sediakan itinerary)… Masalah utama kami adalah, bilamana kami terpaksa habiskan pengembaraan kami dalam masa 4 hari setengah dan kami perlu melalui jalan dalam. Means kami tak akan ambil highway langsung. Dan, Eju cuba bayangkan jalan yang kami akan lalu umpama highway, masa banyak cutoff.

Kami singgah makan dan cuci mata di Rantau Panjang sekitar jam 1.00 petang. Pukul 2.30 petang dah kena keluar dari Rantau Panjang. Nak stretching bagai, nak makan lagi, nak jenjalan tengok-tengok barang walau tak beli. Memang telah diingatkan awal-awal, “Kita travel naik viva 4 orang, barang penuh bonet dan kita perlukan keselesaan, jadi, please jangan shopping…hehe”… Semua orang patuh arahan, makanan je banyak dibeli buat kudap-kudap dalam kereta tu…

Next stop adalah Kampung Tok Dor, Ajil, Besut, Terengganu. Kami nak melawat sahabat sewaktu belajar di USM, Memey. Memey ni sebenarnya kerja di penang, tapi masa raya Cina tu dia balik ke kampong di Terengganu, maka kami gunakan peluang yang ada untuk singgah melawat Family Memey. Dulu waktu Memey kahwin, takda sesapa dikalangan kawan-kawan yang turun Terengganu, saya jadi pengapit Memey di Kedah je. Perjalanan dari Rantau Panjang ke Tok Dor terpaksa dilajukan, sebab kami perlu sampai pukul 5petang untuk taknak menyusahkan family Memey. Penatnya la tekan minyak. Sampai je rumah Memey, memang saya ambil peluang bersantai, rehat-rehat sambil makan keropok lekor. Lepas solat dan bergambar beramai-ramai, kami keluar bersama Memey sebab Memey ajak makan tepi pantai. Apa lagi, dah sampai Setiu, kena la makan celop-celop.

Dari rumah Memey ke pantai, adik Eju takeover drive. Saya jadi mem besar kat belakang, ini la masa nak tengok pemandangan best-best, nak tangkap gambar gempak-gempak (tapi gambar hilang, padan muka!!!!)
Kami ke Pantai Penarik, Setiu, Terengganu. Angin sangat kuat, dan selepas maghrib hujan turun.

Lepas makan, kami terus berpisah dengan Memey. Janjinya akan jumpa di KL sebab kami akan sama-sama singgah melawat baby newborn seorang lagi kawan USM. Kami meneruskan perjalanan ke Kuala Terengganu. Menginap satu malam di Kuala Terengganu.