Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Thursday, September 16, 2021

Happy Birthday Hidayah! Version-2021

Assalamualaikum,

Semalam, aku sambut ulangtahun hari lahir aku yang ke 30an. Hehe. Kakak aku cakap rahsia, sampaikan masa dia order kek, dan baker tu tanya ulangtahun ke berapa pun dia takmau habaq. Dia kata biarlah rahsia. Kalau aku yang order, mesti aku bangga nak letak umur aku kat kek..kahkahkah.

Jumaat lepas, aku bincang dengan kakak and mak aku nak buat makan-makan dan distribute ke rumah jiran-jiran. Sebab bapak aku suka makan pulut, so, aku cakap nak prepare pulut dan rendang ayam. Mula-mula, nak masak hari Rabu sempena hari birthday aku, tapi since rabu tu hari bekerja, kakak aku decide awalkan ke Sabtu since its weekend. Dia taknak aku mengelat tolong masak ler tu.

So, sabtu pagi, aku keluar beli barang-barang memasak dan kami start prepare the foods. Petang tu, selepas asar, aku start distribute kepada jiran-jiran. Kakak aku siap explain lagi, sepatutnya nak buat masa hari rabu masa birthday hidayah, tapi buat harini sebab hidayah cuti. Walaupun, sebenarnya tak perlu pun explanation.

Memang masa ni matahari senja terik sangat, kami pack makanan dan start edarkan ke rumah jiran-jiran.

Kakak paksa potong kek sponge sebab nak hantar dalam group famili..hahaha.. Ni masa petang ahad, see betapa excitednya depa..

2 hari sebelum birthday aku, sampai parcel Zalora.. Niece aku hantar kan kasut

Petang sebelum birthday aku, dapat another present.. Kali ni kek buah dari mamasab. Niece sorang lagi (kaklong) deliver ke rumah

Dia deliverykan sekali brownies yang sedap ni

Dan tak lupa jugak kek red velvet

Banyak kan...

Then, pagi birthday aku, selain dari birthday wishes, mak aku dah rancang and siap jemput kawan dia merangkap jiran kami untuk datang makan-makan. So, dia nak kami gorengkan bihun kesukaan dia. Aku keluar tengahari after habis semua meeting dan discussion, beli barang2 nak masak bihun goreng dan ODEN. ODEN ni melampau sangat, habis beratus, tapi makan tak sampai semangkuk sebab kenyang.


Kek yang kakak aku orderkan. Dia memang taknak baker tu letak umur aku. Kek red velvet seperti yang aku request.


Walaupun dah ada kek buah mamasab, tapi kakak aku tetap orderkan kek buah dari baker yang buat kek birthday aku. Kek buah mamasab tu ermmm tak menepati citarasa.. Kek buah yang baker ni buat lebih rich dan sedap menjilat jari.

Tengah ralit makan kek, runner call mintak location rumah.. Aku ingatkan barang shopee sampai, rupanya kawan dan niece aku deliver birthday present. Auw, muka tak bersiap, tudung pulak capai yang nampak depan mata, tah sapa la yang punya.

Auw, sebak sangat baca ucapan tu.

I is pemalu sebenarnya. Tak sangka disayangi sebegini..hahahaha


Oden dan bihun goreng yang dibanggakan


Aku memang dah niat, birthday kali ni, aku nak menderma darah. Jadi, pada pagi 16 September, cukup 3 bulan selepas aku derma darah bulan Jun lepas, aku kembali ke bas bergerak yang datang ke Pokok Sena. Semuanya smooth. Lepas derma, aku singgah market beli ikan dan santan. Tapau nescafe ais. Dah la aku langgar tiang dekat market, ayoyoyo, nasib la bumper kereta tak pecah. 

Sampai rumah, aku start racik bawang, tengah tumis, tiba-tiba badan aku shaking, arghhh sudah. Aku dah boleh agak. Ni bukan kali pertama.. Aku terus duduk dan jerit bagitau semua yang kat dalam rumah tu, aku nak pengsan. Aku tutup dapur gas, dan lari tidur kat sofa sebab masa ni aku dah tak boleh fikir, pandangan aku dah nak gelap, dan peluh sejuk dah merembes keluaq. Aku baring, pejam mata, tak sampai 5minit, segala isi perot keluar nasiblah aku sempat lari ke toilet.

Kemudian aku baring semula atas katil mak aku.. Mak aku tidur kat ruang tengah rumah, open space, aku sempat pejam mata, aku syak aku pitam masa ni.. Bila terjaga, badan rasa tak sedap, sambil bangun, arghhhhh, aku muntah lagi.. Sepanjang perjalanan dari katil ke dapur penuh muntah, adoiiii.. Lembik sungguh.. Terbaring dan terlena sampai pukul 3pm. Mengenangkan ada discussion yang colleague aku dah set, aku paksa diri bangun. Kalau ikut hati, memang aku tidur je sebab bila bangun pun badan aku masih shaking. 
Sambil discuss pun, peluh sejuk masih keluar dan sesekali badan shaking, nasib sempat lari ke toilet untuk muntah, buat kali yang tak terkira. 

Semuanya gara-gara derma darah pada hari 1Malaysia. adududdudu


Alhamdulillah.. 

Semua happy, aku happy, famili aku happy, kawan baik aku happy... Ucapan terima kasih tak dapat menggambarkan betapa aku appreciate mereka dalam hidup aku. Tak sabar nak masuk kerja semula.

Happy 36th birthday hidayah!!!


No comments: