Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Tuesday, August 7, 2012

Baiklah, kita baca buku pulak

Assalamualaikum,

Wah2, kata saya mcm budak2 yer.. oh lupa!! kamu mungkin terlupa, saya masih lagi muda remaja, single lagi. takpa, sempena hari baik bulan baik ni, saya terima la kata2 penulis novel dengan arteri jantung yang terbuka..


OK. sempena bulan pesta ni, saya ada 4 buah buku untuk dipinjamkan, tu pun kalau kamu keja sekali la. Buku yang bagi saya sangat memotivasikan dan saya sangat terinspirasi.

1. Travelog Dakwah by Prof Kamil. 
2. Travelog Haji by Prof Kamil.
3. Haji Muda by Dr. Ridwan Bakar.
4. Kuasa Kepimimpinan Al-Fateh by Ust Syaari.


3 buku yang pertama saya dah ada sejak hampir 2 tahun lepas. Highly recommended. Sangat memotivasikan. Prof Kamil sangat pandai menyusun kata dan pandai membuatkan hati saya melt. Saya yang juga seperti orang lain, memikirkan rukun islam itu hanya ditunaikan oleh orang tua. Tapi, ulasan dan panduan dari Prof Kamil dan Dr Ridwan sangat bagus. Maybe sebab mereka menulis dari pengalaman dan dari hati yang betul-betul ikhlas sebagai panduan kepada masyarakat.


Well, buku Al-fateh pulak, dari segi penyampaian biasa2 sahaja, from 5, i give 3.9* je kot. TAPI, isi dia sangat bagus untuk dijadikan inspirasi. Bagaimana, Al-Fateh yang bukan dari kalangan bangsa Arab, bukan dari susur galur Rasulallah, dilahirkan hampir 800 tahun selepas zaman Rasulallah tapi beliau adalah pemimpin yang telah disebut sebagai pemimpin yang terbaik oleh Rasulallah. RasulAllah menyebut ketika sedang menggali parit Khandak bahawa, "konstantinopel itu akan dibebaskan oleh sebuah kerajaan dimana rajanya adalah sebaik-baik raja, dan tenteranya adalah sebaik-baik tentera".

Apa yang paling menyentuh hati saya bilamana, setelah ditakhluk konstantinopel, Al-Fateh ingin mencari imam untuk solat Jumaat pertama di Masjid Hanges Sophea, maka beliau memanggil semua tentera dan bertanya,

1. Siapakah dikalangan kamu semua yang tidak meninggalkan solat sejak akil baligh?
"semua tentera dalam keadaan berdiri" - membuktikan tenteranya adalah yang terbaik yang tidak pernah meninggalkan solat.

2. Siapakah diantara kamu yang tidak pernah meninggalkan solat rawatib sejak akil baligh?
"hampir separuh daripada tentera duduk"

3. Siapakah diantara kamu yang tidak pernah meninggalkan tahajud sejak akil baligh?
"hanya Al-Fateh yang masih berdiri" - membuktikan beliau adalah yang tidak pernah meninggalkan tahajud, terbaek.


Buku yang menarik dan terbaek untuk dibaca. Nak? Tapi saya bukan nak let go. Saya just nak bagi pinjam kepada sesapa yang nak tumpang membaca.


Waa, puasa sudah 18 hari.Tapi, belum kurus-kurus jugak.




p/s: hari ni anak2 saya behave well pulak, so tiada cerita yang menarik untuk dikongsi. Anak2, sila lah buat perangai supaya ibu kamu ni boleh kutuk2 kamu kat sini.



3 comments:

Sheherazade said...

Assalammualaikum syg akak nak pinjam blh? :)

Selamat berpuasa,sorry ye lame xjln2 sini

Norhidayah said...

Salam kak pia

boleh.. bagi alamat..

posa tak posa said...

camna nak kurus..posa adat..