Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Thursday, October 30, 2014

Kadang-kadang, yang kedua lebih baik

Saya dalam tempoh menjadi pekerja yang baik, cemerlang dan bersahsiah.. sekian...

Macam mudah tapi payah. 2 minggu lepas, kan saya interview new staff untuk my project.. dah pilih diantara yang terbaik setelah mendapat rekemen dari staf yang bagus. Malangnya, sampai peringkat panel tertinggi, candidate yang saya pilih direjek mentah-mentah. Alasan, pointer tak sampai 3.00, setakat 2.97 dikira sebagai tidal layak. Sakitnya hati. Satu malam saya mewaraskan fikiran untuk pujuk diri terima kenyataan pilihan saya belum sesuai bekerja bersama saya. Then, saya teringat semula, inilah jugak stage yang saya lalui waktu mula-mula saya mintak kerja kat sirim dulu.

Betapa kecewanya saya bila selepas 2 minggu interview dan saya kol semula, saya diberitahu saya cuma calon simpanan sebab dah ada calon yang lebih layak. Sampai taknak beraya ke rumah sesiapa time tu. Tapi lepas raya, dapat call mintak datang lapor diri sebab calon utama tolak. Gembiranya time tu. Sebab mostly kawan-kawan lain ramai yang menganggur dan ada yang kerja biasa2 ja. Yang depa semua tak tau adalah, saya dibayar gaji hari selama 3 bulan sebab projek yang saya join belum masuk duit lagi. Dibayar gaji hari perit jugak sebab bila sebulan kerja 12 hari gaji tak sampai 600.. Tapi itu la pengalaman.

Ok, berbalik kepada situasi sekarang. Mungkin rezeki calon simpanan atau mungkin jugak rezeki candidate sebelum ni yang dah pergi interview di shah alam dan dia cuma calon simpanan. Walau siapa pun calon sekarang, welcome to our group. Jangan risau, kita akan bekerja sebagai satu keluarga. 

Hidayah, peluang tak pernah tertutup. Selagi belum mati, ambiklah berapa peluang yang kita boleh. Dan berilah peluang kepada orang lain. 

Sekarang musim hujan, jerebu pun dah tak seteruk haritu. Jangan main hujan, nanti demam...


No comments: