Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Tuesday, September 24, 2019

Kuala Lumpur, Ho Chi Minh, Siem Reap, Bangkok and back to Kedah menaiki flight, bus and train - alkisah tercipta (part 1)

(aku memang sengaja tulis tajuk BM-BI campur sebab nanti mat saleh suka skodeng blog aku, jadi nak elak kena skodeng, aku tulis mix, biaq depa konpius sikit memikirkan siapakah artis ini)

Aku dah 2 hari masuk kerja, tapi mood tak jumpa, hilang ke mana tah.. mungkin hilang dalam jerebu yang melanda Malaysia sekarang ni.. masa dekat sempadan Thailand haritu ok lagi, bila jejak je kaki kat tanah melaya ni terus kelam semangat tu... dan-dan lah lemau.. Pastu, masa aku masuk dalam komuter kat Padang besar nak balik ke Alor Setar tu aku dah start bersin dan gatal hidung. Habislah, rasanya aku tak sesuai dengan persekitaran Malaysia.. kahkahkahkahkahakahkah

Untuk rekod, 

Aku, Eju dan Ela (travel partners untuk Lombok dan Taiwan)

Kami telah mengakhiri perjalanan 11H10M kami dengan merentasi Malaysia to Ho Chi Minh (Vietnam) to Siem Reap (Cambodia) to Bangkok (Thailand) and back to Malaysia by flight, bus and train.

Best sangat sebab kami cuma flew to Vietnam, then we took bus, train, tuktuk and grabcar as our mode of transportation sehingga selamat sampai ke rumah masing-masing.. Its a dream gais!!!

Its my dream sebenarnya. I always wanted to visit Siem Reap, and wanted to try travel by train between Malaysia-Bangkok.. So, I am super duper happy bila makcik berdua tu without hesitation agreed to follow me.. yeahhhh.. Thanks a lot gais.

Kalau ikut review most people travel to Bangkok then to Cambodia and finished at Vietnam, lepas tu depa ambik flight balik KL. Tapi, setelah aku fikir, timbang-tara dan fikir sedalamnya, aku try nak masuk Vietnam dulu sebab aku rasa kami akan sedikit jakun di HCM dan tak dapat mengawal diri dan kos akan bertambah memandangkan opkos kami terpaksa tambang weight baggage nanti. Thus, I think I make a very good decision lah.

First thing first, aku book tix ke HCM for 3 person and 2 days before fly aku tambah meal which cost us RM100/person. Still cheap kan.

Then, selama berbulan aku usha blog, baca tripadvisor and search. Sampai lah last sekali aku decide untuk just book hotel. The rest should be decided by US. Or else, trip ni akan jadi trip aku seorang and aku akan terasa burden sebab kena pikir sensorang. For me, what is the purpose untuk travel together kalau hanya seorang je kena fikirkan dan solvekan semua benda. Baik travel seorang kan. Or boleh travel guna travel agent. Sebab semua orang bekerja, semua sibuk dengan kehidupan, tapi kita mempunyai minat yang sama iaitu travel. Jadi, kita kena seronok semasa merancang dan menikmati holiday ni. If rasa alone, better opt for another type of holiday. kehkehkeh


Selain itu, untuk Siem Reap, aku search dan jumpa dengan seorang Cambodian yang boleh bawak kami pusing Siem reap with good price. Nanti aku cerita dalam part lain k. 


Overall, trip ni success with less hassle. Ada jugak lah kena scammed, itu nanti aku cerita masa dekat entry yang berkenaan. 

Aku akan bahagikan trip ni mengikut negara yang kami lawati. And ada banyak gambar k.. 


One more thing, after a day kami balik, aku masuk opis dan berjaya selesaikan hutang-hutang antara kami... Officially trip ni setel dengan success.
Eh, Eju dah transfer semua gambar ke belum??? minah ni bukan boleh percaya


Bye


No comments: