Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Monday, February 8, 2021

Bebelan sempena PKP2.0

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di negeri Pulau Pinang, Selangor, Wilayah Persekutuan (Kuala Lumpur/Putrajaya/Labuan), Melaka, Johor dan Sabah bermula 13 Januari – 4 Februari 2021; Kelantan bermula 16 Januari – 4 Februari 2021 dan; Terengganu, Pahang, Perlis, Perak, Negeri Sembilan, Kedah  

Dan fasa kedua telah dimulakan bermula semalam, bermula 22 Januari – 4 Februari 2021. Perintah Kawapan Pergerakan Pemulihan (PKPP) di negeri Sarawak bermula 13 – 26 Januari 2021. 

Dan sekarang kami semua sedang menempuh fasa kedua PKP2.0 bermula dari 5 Feb sehingga 18 Feb 2021. Secara peribadi, aku tak nampak kemana PKP2.0 akan membawa masa depan kami semua sebab yang dikawal hanya pergerakkan rakyat marhein yang kais pagi makan tengahari, kais petang makan malam. Sedangkan masih ramai yang bebas bergerak, dan ada yang mengambil kesempatan dengan hanya menayang surat pelepasan company yang hanya mungkin dikeluarkan hanya sekiranya ada kerja penting yang memerlukan keberadaan di pejabat. Mungkin PKP2.0 ni hanya drama yang ingin memeriahkan media sosial. Entah la labu.

Sekarang dah musim kemarau. Dari hujung tahun lepas lagi. Malam dan pagi sejuk sehingga ke tulang hitam. 

Bila dalam keadaan sejuk macam ni dirumah, aku terbayang, andainya saat ni aku naik gunung, perghhhhh, mesti best gila. Boleh bayang dah, mesti malam-malam makan megi dan minum kopi panas. Tidur malam dalam sleeping bag mesti tak cukup nak menghangatkan, kena bawak tambahan selimut. Konfem la begpack aku berat. Nampak tak bayangan gurauan aku tahap mana. Aku dah bayang bagpack aku berat dan besar macam mana. Sampai aku terlupa, pertambahan lemak aku pun dah sama besar dan berat dengan bagpack tu. Kahkahkah. Indah betoi no hidup dalam bayangan gurauan.

Aku kan sekarang PKP di kampung. Ya, lepas je PM umumkan PKP, esoknya sebelum PKP start, aku kemas kain baju dan lepas je opis hour aku terus balik kampung. Balik kampung dan stay at home for at least 7days baru aku keluar pergi kedai beli barang.  Kenapa aku tak stay je Kulim? Hurm, aku rasa aku boleh jadi half-siuman kalau aku PKP kat Kulim. Aku ni, cuti weekend ada masa yang aku tak balik kampung pun aku dah tak boleh beza hari siang atau malam. Itu baru sampai hari jumaat, bila sabtu aku dah kena keluar meronda pusing Kulim, takpun pergi cuci poket dekat Tesco atau Giant. Aku kan duduk sorang, kalau aku tak keluar rumah, aku tak boleh beza, hari tu siang atau malam. Lain la kalau masa rumah aku ada orang dulu, aku dengar dan nampak pergerakkan housemates aku pergi kerja (kalau hari jumaat since depa kerja jumaat) dan masa hari sabtu depa akan keluar balik kampung atau pergi jalan-jalan.

So, bagi mensiumankan diri aku, memang aku balik kampung. Walaupun line dekat kampung adalah hazabedah, tapi ruang tamu rumah aku line ok. Pandai kan line kat rumah tu permainkan hati aku. Cuma ada sekali tu aku ada important meeting, yang mana aku kena actively bagi info dan jawab soalan, boleh pulak masa tu line celcom buat perangai hazabedah dia, aku tak boleh tethering ke laptop. Tambah memanaskan keadaan, telefon aku pulak sound speaker tak kuat dan aku cari earphone tak jumpa (rupanya dalam kereta, earphone laptop dan handphone tak sama, kena guna jenis verasingan, since selalu meeting guna laptop je, aku terlupa earphone handphone aku tak keluarkan dari kereta). Nasib baik la, that meeting went well and one of the panel tu siap puji i lagi.. hahahaha..

TBH, aku tengah serabut baca jurnal. Aku ada few topics yang aku berminat nak further develop for my study, tapi aku tak pasti adakah resources aku cukup. Argh. Resources ni merangkumi facilities kat lab (kami dah tak more into research, so, banyak equipment dah tak calibrate dan tak maintain), equipment aku nak guna untuk testing, cost untuk aku beli chemicals, teamwork (aku sedar, tanpa team siapa lah aku, aku tak boleh work in silo, and i dont believe in working in silo, walaupun aku suka gaduh dengan boss tapi aku tetap perlukan bimbingan someone yang ada knowledge and technical expertise), support system (ada few proposal yang aku dah tulis tapi tak boleh submit sebab aku xtau nak channelkan ke mana. Kalau aku cakap lebih-lebih akan nampak macam aku cari kelemahan tempat aku bekerja, better aku diamkan dan anggap aku je yang malas mai keja goyang kaki hujung tahun boss tanya aku buat apa, aku cakap je la aku makan gaji buta), dan paling crucial duit untuk support research aku tu (opkos la ni paling penting kan). Tapi untuk pastikan aku dapat grant to fund my research study, aku perlu pastikan aku dah strengthen all the factor isitu equipment, facilities, teamwork dan support system aku. Dan, aku jugak dalam dilema nak pilih supervisor. Aku ada beberapa pilihan. Buntu betoi la. Sebenarnya ni je yang aku dok buat sepanjang PKP ni. Kecelaruan pilihan. Aku kena pastikan aku berjaya register sambung study  sebab ini adalah KPI aku untuk tahun ni. Bukan setakat KPI kerja tapi ni KPI hidup aku yang dah bertahun aku asyik postpone until further notice. kihkihkih. Aku dah lepas duedate KPI ni lama sangat dah, macam-macam alasan aku cipta hanya untuk justify kepada diri sendiri kenapa aku tak dapat capai KPI. 

Adakah orang lain pun macam aku. Cipta alasan sendiri kepada diri sendiri just untuk justify kenapa kita tak boleh capai. Just to proof yang ia bukan kelemahan diri sendiri. Sedihkan hidup dengan mencipta alasan padahal akulah punca kenapa alasan itu terpaksa dicipta. Aku mencipta alasan untuk menipu diri sendiri, dan alasan itu pun satu penipuan. 


Eh, apa aku membebel ni. 

Sekarang ni, yang salah aku atau PKP? 

Eh, jap, ni ke benda yang aku tengah bebelkan? Aku tengah cari kesalahan ka? 

Pening la.

Ok la, aku nak kena solvekan persoalan ni kejap.

Bye




No comments: