Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Sunday, February 21, 2021

Selepas 11 Tahun, Aku keluar dari rumah itu




Ini la rumah yang aku tinggal selama 11 tahun sepanjang aku bekerja di Kulim (Aku kerja di Kulim secara overall dah hampir 14tahun). 

Jumaat lepas, selepas asar, lori angkut hampir semua barang aku balik ke kampung. Dan, ada suku (katil bujang, rak baju, kipas, meja study etc.) aku angkut 3 trip menggunakan kereta barang-barang aku ke bilik sewa. Ya, aku sewa bilik je lepas ni.

Ini rumah kedua aku di Kulim. Masa awal datang Kulim, aku stay rumah lain. Rumah pertama tu aku stay for almost 3years la jugak. Ini rumah kedua, selama 11 tahun. Opkos, kalau orang dengar pun, orang akan tahu bahawasanya sentimental value rumah ni sangat tinggi kepada aku. Aku faced all kind of emotional turbulence kat sini. Aku masuk rumah ni a month before aku tukar status kehidupan aku to engaged. Masa tu aku yakin dan pasti, aku akan menghadapi dimensi baru setelah dirumah itu.
Nope. Allah ada perancangan yang lebih baik. After 11 years, aku tinggalkan rumah ni dengan status still single. Hehe. Opkos, everything happen for a reason kan.

Dalam posting aku sebelum ni, aku ada bagitau, aku tak tenang dengan bilik sewa baru yang aku dah booking and aku rasa macam something bad akan berlaku. 

And yes!

Aku tak jadi masuk rumah tu. Tuan rumah tetiba tak jadi sewakan bilik. And aku cuma figured out perkara ni hari khamis lepas, a day before aku angkut barang balik kampung. Itu pun selepas aku mintak nombor akaun tuan rumah untuk transfer deposit. Adududu, aku tak marah cuma aku terkilan sebab dia cuma bagitau selepas aku tanya. Sedangkan aku dah confirmkan dengan dia dan bagitau akan masuk end of Feb. Macam mana kalau 28hb baru aku mintak nak bayar dan dia pun baru nak bagitau. 

Habis tu, takkan aku nak kena stay hotel for another days sampai dapat new room?...Hurmmmmm

Dengan keadaan rumah sewa yang masih banyak barang nak kemas, tuan rumah pulak buat perangai mintak aku bayar sewa Feb sedangkan sebelum tu dia cakap nak guna deposit aku untuk bulan terakhir, dan macam-macam lagi masalah timbul. Sekarang aku kena hadap masalah bilik sewa baru pulak takde. 
Aku rasa macam nak skip je bulan Feb ni. 
Khamis malam aku start cari bilik. Jumaat pagi dalam pukul 8am, aku start keluar pergi survey rumah yang ada bilik kosong. Rumah kedua aku pergi, walaupun ada benda aku tak berkenan, aku pejam mata ja since aku nak kena tinggalkan siap-siap barang yang aku nak masukkan dalam bilik sewa baru tu. Takkan aku nak angkut semua balik kampung, pastu, nanti masuk bilik baru aku angkut semua pulak ke Kulim. Itu kerja BODOH namanya. 

Lepas je setuju dengan bilik sewa baru tu, aku terus bayar deposit. Dalam 9.30am, setel bayar deposit, aku beli lunch dan terus balik rumah sewa. Aku kena makan lunch pagi ni awal sikit, by 10.30am, aku ada meeting projek pulak. Since aku ketua projek, aku la kena chairkan meeting tu. Lepas habis meeting, aku mula angkut barang ke rumah sewa baru. 2 trip dulu, banyak barang aku angkut ke sana, baru aku tau aku bukan jenis minimalist. Balik dari angkat barang, aku sambung kemas barang, dan lori sampai sewaktu azan asar. Kami angkut barang naik lori, dan by 6.15pm, lori bergerak ke kampung. Aku sambung angkut satu trip lagi ke bilik sewa baru dan aku sambung cuci rumah sewa, sebab, by 7pm, aku dah nak gerak balik kampung. 
Ini first time aku bertolak balik kampung malam, sorang pulak tu, dan ikut jalan kampung. Jalan kampung ni ada tempat ada rumah orang, ada tempat hutan je memanjang, tu yang scary sikit. hihihihi

Masa sampai rumah kampung, terasa legaaaaa sangat. Finally, its s wrap. Lepas ni apa nak jadi pun, aku hadap je la.

Thank Feb for a memory.

No comments: