Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Friday, June 29, 2012

umrah-finale

Sudah part terakhir.. semoga part sebelum ini berguna untuk sesiapa yang akan kesana untuk umrah dan saya nanti untuk ibadat haji..Amin


Part ini saya nak share tentang persediaan barang.

Jangan bawa barang terlalu banyak. Saya pun mula2 bawak baju banyak, takut tak sempat nak basuh, tapi lastly, mak saya datang dan keluarkan banyak barang. Tapi, xpa, kat sana semua ada, kalau tak cukup barang beli ja kat sana. Apa yang perlu bawak-mengikut pemerhatian saya.

1.       Bawak baju kurung 2 pasang dan jubah 2 pasang. (dah cukup banyak dah) tapi kalau korang nak selesa lagi, bawak ja t-shirt muslimah dengan slack kaler gelap. tak salah pun asalkan menutup aurat. Kat sana kemana-mana pun dalam telekung, so, pakai jela apa pun kat dalam tu.

2.       Bawak 2 seluar panjang untuk pakai kat dalam.

3.       Bawak 2 baju inner lengan panjang dan hantar tailor suruh dia jahit poket depan.

4.       Telekung 2 pasang

5.       Kasut untuk bergerak ke masjid- 1

6.       Kasut untuk perjalanan jauh dan mendaki -1

7.       Stoking secukupnya dan handsock 1 pasang

8.       Mask muka atau purdah buat sendiri

9.       Pakaian keperluan ehem2...

10.   Baju tido satu pun cukup.

11.   Gunting untuk tahalul. Bawak sendiri-sendiri dan sentiasa pastikan ada dalam beg.

12.   Bawak la ma’thurat.

13.   Vaseline jangan lupa.

14.   Ubat adalah wajib. Panadol, ubat batuk, strepsil bawak banyak sikit, dan ubatan yg sesuai.

15.   Plastik kasut.

16.   Sejadah kecil.

17.   Botol spray. Ini adalah keperluan, terutama sekali di masjidil haram. Dalam flight pun sangat perlu. Toilet flight kan sangat kecil, susah nak ambik wudu’.

18.   Barang mandian jangan lupa. Bawak sekali sabun basuh dan hanger. Hanger sangat penting.

19.   Kalau anda peminat kafein tegar seperti saya, pastikan bekalan nescafe 3 in 1 atau radix adalah mencukupi.

20.   Duit sangat perlu.

21.   Kalau anda masih bujang trang tang tang seperti saya, bawakla NAMECARD secukupnya. Hahahahaha

22.   Paling penting, bawa la sekeping hati kesana untuk beribadat.



Kalau pegi tak bawa apa2 pun takpa, kat sana berlambak semua tu.. yang penting bawak diri dan hati.



Passport jangan lupa ya..., bawak beg besar adalah bonus, nanti kat sana korang akan paham.



Sila rancang jadual, saya berkali-kali diingatkan supaya merancang jadual oleh Dr Istiqama. Tapi saya sendiri taktau apa yang perlu dirancang. Bagi saya, ia bergantung kepada jadual aktiviti travel agency. Namun, sebagai persediaan peribadi, saya mencadangkan:

  1. Belajar sujud tilawah. Mana tau tetiba imam buat sujud tilawah
  2. Belajar sujud sajadah
  3. Solat jenazah
  4. Solat sunat rawatib
  5. Solat taubat
  6. Solat tahajud
  7. Solat hajat
  8. Solat tasbih
  9. Ingat bahawa di madinah dan mekah tiada doa Qunut. Ikut jela imam buat apa. Pastu kat masjidil haram tak payah buat solat tahiyatul masjid sebab kita akan buat tawaf, tawaf dah menggantikan solat tahiyatul masjid dan kat situ juga takda waktu yang diharamkan untuk solat. Anytime.

Kat masjid nabawi atau masjidil haram, quran berada di mana-mana sahaja. Nak bawa dari malaysia boleh, taknak bawak pun boleh. Kalau bawak lagi bagus kot, sekurangnya kita boleh baca terjemahan. Tapi toksah la bawak yang gedabak (walaupun saya bawak yang gedabak), ada ja quran yang kecik tu yang user friendly.


Pastikan juga datang awal ke masjid. Datang awal yer, sejam sebelum masuk waktu solat, pastikan dah berada di masjid. Masuk jer, minum air zam-zam sejuk, wah nikmat gila...



Wah, dah tamat..



Anybody nak pegi palestine??? do contact me, mau folo..

3 comments:

Unknown said...

banyak membantu entry ni..tq

Nora Othman said...

Terima kasih atas perkongsian. Semuga Allah memberkati hidup mu

Norhidayah said...

Sama-sama.. Semoga berguna untuk semua