Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Sunday, June 13, 2021

Banyak benda mengecewakan, hurm

 Aku terlepas nak update birthday treat mak aku minggu lepas sebab dari 9-5pm, weekdays, jadual aku penuh.

Line internet dekat kampung pulak, seperti yang aku bebelkan sebelum ni, menyebabkan aku dah tak kuasa nak bebel hahahahha.. Lantok hang la.. Gitu cara orang kedah..

Masa kerja pun sama, time tengah meeting atau presentation atau discussion, line hilang, aku ni bersyukurlah tuhan kurniakan kesabaran yag agak tebal. Aku restart fon berkali-kali, refresh tu toksah dok kata la, melilau tangan aku cari coverage. Tapi, itu tetap tak memadamkan perasaan cinta dan sayang aku pada celcom.. kahkahkah.. muntah kahakhijau....


Tarikh Vaksinasi

Aku daftarkan beberapa dependant di bawah IDUSER aku, ini bagi memudahkan aku monitor tarikh vaksinasi memandangkan coverage di kampung kan umpama pengantin baru lepas shakehand akad nikah dengan tok kadi, malu-malu tapi mahu bagi servis. 

Tapi, mak aku masih ragu-ragu untuk divaksin, sedangkan, dalam keluarga aku, aku boleh katakan mak aku adalah individu yang paling up-to-date dan banyak maklumat pasal kepentingan vaksinasi sebab dia sentiasa dengar radio. Radio merupakan salah satu medium yang sangat berkesan dalam memberikan maklumat mengenai bahaya covid dan kepentingan program vaksinasi. So, aku cuma jadikan mak aku dependant aku, tapi, aku tak daftarkn vaksinasi dia, sehingga dia bersetuju (aku akan tanya dia from time to time, even my siblings will called her and before end the conversation they will asked her on her vaccination status, as half of my siblings has had their 1st dose)

Jangan salah faham ye. Walaupun aku menyokong herd immunity by direct infection, tapi aku bukan lah seorang anti-vaksin. Dan walaupun mak aku taknak vaksin, aku tak paksa dia vaksin, biarlah persetujuan datang dari dia sendiri sebab at the end, she is the one yang akan face the effect by herself. Lagipun, memang dari aku kecik, mak aku sendiri jarang paksa aku, walaupun dia selalu menakutkan aku dengan akibat tindakan yang aku ambik, dan aku rasa i should treat her the same. Kita telah dewasa, dan nobody can force us against something yang kita tak nak. 

Aku cek tarikh vaksinasi aku and my dependants almost everyday. Tapi tahu la system kan, kadang kena update la apa.. Pastu bila kita dah update, dia tak update dalam sistem, especially kalau coverage tak bagus... huargggh. 


Birthday mak aku 6.6 2021 lepas.




Aku telah merajinkan diri bake a marble seeds cake, blueberry cheesetart dan banana cupcakes just to make the day, sounds like a multitalented person kan. Maybe one day, aku boleh apply for early retirement and start baking , kuikuikui.. (In your dreams hidayah!)..... And I uploaded the foods picture on familygroup for reminder to everyone that today is our queen birthday, and I had done my part, gituuuh. Eh, anak bongsu mana boleh kalah!

Lepas tu, kelmarin (12.06.2021), sewaktu aku kemaskini salah seorang depandant aku, aku check balik status semua dependant bawah aku (termasuk aku jugak lah kan)... and, surprisingly, mak aku dah dapat tarikh. Tarikh dia adalah 6.6 2021, its her birthdate a week a go. Arghhhhhh... Why selama ni aku check tak de pun. And, aku rasa sebab mak aku pernah jadi regular patient dekat nearest PKD so automatically nama dia di daftarkan. Bila aku bagitau mak aku hal tu, dia redha. Dia terus setuju. Wow, amazing. Maybe, dia rasa PKD tak lupakan dia and dia appreciate it. Kerja aku sekarang kena tunggu new date la pulak and memang every one hour, aku akan check the status. 

Bila benda ni berlaku kat aku, aku cuba relate dengan kes 10k tak munculkan diri di kelantan yang telah menggemparkan seluruh negara sampaikan ada kawan-kawan aku pun nak jugak into the scene post di media social masing-masing pasal kes tu. I believed, they must had their very own reason, and i dont agreed on how my friends reacted to the situation, what if it happens to your loved one. Now, I faced it myself, lagi lah aku rasa sangat tak adil untuk us yang masih muda nak condemn the situation as we are not in their shoes. Masa aku baca kawan aku post tu, aku dah rasa nak komen kat post dia, if you dont have something nice to share, just scroll the fb. But, then, aku rasa aku pun kena do the talk la kan. 


Kisah wanita yang dicemburui ramai

Beberapa hari lepas, FB aku floaded with status buat bodo-bodo. Mula-mula zati share dengan aku pastu liza pulak share. Since that day was a working day, aku ambik masa sikit sebelum aku blend into the topic. Aku dengar the video myself, and hurm....  Tah apa-apa la si Dr Muhaya ni. Aku memang tak minat dia, dan aku dah lama gila tak follow talk-talk dia since aku rasa seolah perempuan tersangat malang and jahat setiap kali aku dengar talk dia dulu. Cara aku adalah, tinggalkan if it drained my happiness. 

Bila aku baca pulak beberapa post by friends aku, aku rasa, apa ni. Kenapa geng2 bini orang nak komen setuju dengan statement kena buat bodo-bodo ni. Are they just justifying their action dulu2, lantak korang la. Ni masalah tak paham context. Statement Dr tu untuk geng anak dara tak kahwin, tapi, yang meloncat ni geng mak-mak dah kahwin. 
Bila aku baca most of the post, aku rasa, these bunch of married woman, jeles dengan geng wanita bujang. PERIOD. kahkahkahkahkah


Perasaan tak yakin dan stage fright

Last year, masa PKP, aku boleh katakan aku lalui PKP dengan smooth, easy peasy, and tenang sebab nothing stress me out. Aku sangat enjoy. 

But this year, vice-versa. Huwaaaaaaa

Since March 2021, aku dah involved dengan satu program nama frugal innovation project. Untuk project ni, its still new in malaysia, dan we were trained and coached by Germany. The first two session was okay, but later i started developed fright, i started felt stress, pressure, tension, but i dont have a space to complaint and share my grief. If only i have a shoulder to cry on, ceeeewah. Dan this project became my most regretful project that i decided to agree to join. It bring my happiness away, it shown the other side of myself that i tried to overcome for a long time. 

I have stage fright and this project enhanced the symptom. 

Untuk beberapa tahun, aku cuba atasi masalah ni, aku banyak bertanya, aku actively participate in group discussion, but this one project suddenly swept all of my efforts. Arghhhh, it so frustrating, benci..... 
And minggu depan, my last session with them all. Then, my collegue from same group already asked me to conduct an internal workshop to initiate the inhouse project. 

This one project make my 2021 dull... fullstop

Dulu ada satu projek yang aku selalu cakap aku meluat tu, yes, itu projek pertama yang hilangkan semua aura positive aku. Aku jadi low self confident and aku jadi rasa macam aku tak layak to be a leader anymore. It takes a lot of courage for me to overcome that feeling, and this frugal project triggered me, and i failed. Like tsunami, when it hit, everything swept away.

Dan, aku juga start proceed dengan cita-cita aku untuk further study (keputusan otak separuh, haha, dengan keadaan negara yang strict dengan movement control order dan most university do not allowed their students to enter the university). Tapi, itu lah aku kan. Bila aku kata aku nak tu, lantok la. Bior je la aku gerak. Sebab aku akan buat apa saja untuk pastikan aku bergerak.
This one thing I considered as an escapism for me. I will explain later.


For those reading this, please, make a pray for me. May i have the courage and high spirit to overcome my stage fright symptom. 


I really appreciate it, thanks. 






No comments: