Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Wednesday, June 2, 2021

Kehidupan lagi, covid ni membuka true color manusia

 Covid-19, 

Sehingga saat ini, Malaysia telah mencatatkan kes keseluruhan sebanyak 587,165 kes dan seramai 2,867 orang telah gugur akibat wabak ini. Dalam tempoh hampir 1 tahun 2 bulan, jumlah itu agak besar untuk sebuah negara yang tak terlalu padat penduduk macam Malaysia. 

Fikiran aku terkenang kembali peristiwa sehari sebelum Malaysia PKP1.0, pada 17 Mac 2020. Masa tu, aku tengah angkut beg masuk kereta, aku nak balik berkampung di rumah mak aku since esoknya negara dah akan start PKP1.0. Masuk je dalam kereta, buka radio, dapat makluman 2 orang warga Malaysia maut akibat Covid-19. Tau tak apa respond aku, air mata aku jatuh. Sedihnya. Masa tu ada satu perasaan kesal, macam Why this happen. Tak sangka akan ada yang akan meninggal akibat virus dengan keadaan negara kita yang dah agak advanced. 

Dari sehari ke sehari, mendapat berita kematian, aku dah boleh terima. Kita macam sedang berada dalam satu race, race against fate. Since wabak ni ada yang menunjukkan simptom dan ada yang tak menunjukkan simptom, kita clueless. Siapa yang akan selamat sebenarnya? Kalau tengok di media sosial, ada yang saling menyalahkan orang lain sebagai sebab dijangkiti. Is it true, is it valid?

Well, afterall, covid-19 is all about humanity and empathy.

Hari ini, kita dalam fasa lockdown penuh kali ke-2. Hari ini, bukan setakat 2,867 jiwa yang gugur dimedan perang bersama wabak ini, tapi sebenarnya kita menghadapi kehilangan yang lagi besar dari itu. Aku percaya, berpuluh malah beratus ribu jiwa yang telah mati dan putus harapan. Sepanjang wabak menyerang, terlalu ramai yang hidup dalam perjuangan yang sangat tinggi. 

Di saat aku dan kawan-kawan bercakap pasal vaksin untuk pastikan effect dan risk covid-19 adalah minima, masih ramai yang berjuang untuk pastikan mereka ada makanan untuk hari tersebut. Di saat Malaysia mengutuk ramai yang tak pergi cucuk vaksin di pusat yang telah ditetapkan, tahukah kita, masih ramai yang terpaksa menjual apa sahaja untuk ada sedikit wang bagi membeli beras dan telur. Mereka takda akaun media sosial pun untuk melihat rupanya rakyat Malaysia tengah tak puas hati pasal diorang tak cucuk vaksin. Diorang lebih pikirkan apa akan disuap ke mulut anak/cucu sekejap lagi. Struggle kita semua berbeza, sangat berbeza, kita struggle dengan wabak mereka struggle dengan waktu, therefore, be reasonable. 

Hari ini jugak, aku dapat info, masih ada department di ofis aku yang memaksa staff untuk masuk bekerja. Kalau tak masuk bekerja, perlu buat justifikasi apa yang diorang buat di rumah. OMG. Inikah pemikiran boss yang bekerja di agensi di bawah kementerian kewangan, yang sepatutnya menyokong inisiatif kerajaan, yang sepatutnya memberikan telunjuk positif kepada rakyat, agensi yang dipimpin oleh highly educated group (bukan setakat educated, this group is highly educated), yang sepatutnya membawa negara ke arah evolusi industri yang berteknologi maju. Tapi, this one boss suruh staff yang tah dimana essential servicenya, berada di ofis sewaktu fasa lockdown.. This is what the Presiden called as Loqlaq.. .

Satu ketika dulu, technician aku pernah tanya aku, "takpa ka kita WFH ni dayah"... Masa tu kami di ofis, dan management keluar arahan mana2 staff yang tak disenaraikan dibawah essential service, kena WFH. Kami kat kulim ni, mostly tak bawah essential service (mostly tu macam 98%). Jadi, apa aku jawab dekat technician aku " Kalau kerajaan kata kita kena WFH, kita WFH la.. Kita ni gaji dibayar kerajaan, kerajaan mintak kita folo arahan dia demi negara, maka kita wajib la folo. Kalau kita tak folo, anything happen, kita akan bazirkan duit kerajaan. Bukan kita kena buat misi berat pun, kena duduk rumah je pun, online je la apa yang boleh online, tak boleh online, kita sambung nanti bila dah boleh masuk kerja"... 

Sebab tu aku tak faham boss yang jenis dengki staff WFH. Dia ingat kalau staff WFH, staff goyang kaki. Eh, kalau dia goyang kaki pun kenapa, gaji hang berkurang ka. Adududu. Dah kalau taknak staff goyang kaki, hang create la aktiviti yang staff boleh buat secara online, bagi arahan.. Ingat kawan-kawan aku tu takdak agama ka, goyang kaki gaji masuk.. Fasa WFH ni adalah satu fasa yang jerawat aku naik sebab stress. Stress sebab kadang kita hantar emel dekat customer, customer tak reply, hantar wasap tapi dia tak baca, call tapi dia tak angkat.. Lepas tu, buat kerja kejap je dah siap, pun stress jugak.. Rasa macam efficient terlebih.. Hahahaha... Gitu la.. Jangan la overthinking hingga kill the happiness. Dan jangan badthinking hingga kill other happiness, nescaya kau takkan bahagia selamanya..


K la.. Cacamerba tak tulisan aku.. nanti Zu kata aku takda kerangka lagi... Ini la masalah bila tulis masa tengah geram, tulis je, takdak pembuka, penghubung dan penutup yang cantik. Takpa la tak cantik pun, asalkan penulisnya cantik.. ehhhhhhhh


Sebenarnya aku tengah ada training ISO.. Sambil2 training aku nak luahkan jugak apa yang aku rasa.. hello, aku multitask k. Sambil training pun aku boleh buat report, boss apa tau... Eh, tapi boss yang paksa staff masuk kerja time FMCO ni bukan boss aku. Boss aku lain sangat dari boss tu, kalau boleh memang dia nak semua staff dia WFH sampai keadaan selamat. Kalau boleh WFO pun, masuk siapkan kerja dan balik.

Gitu la kan manusia.. Pelbagai peel.


Sekian. 

No comments: