Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Tuesday, May 25, 2021

Aku kerja dari rumah, so.....

 Dah lost track hari ke berapa WFH 

Ada orang komen, best la boleh WFH

Best ke? Aku lagi prefer WFO

Sebab

1. Office ada resouces yang cukup, efficient dan selesa

2. Stress-less and hectic-less

3. Terasa lebih bijak 

Aku taknak komen pasal orang lain, dan aku tahu, ada orang anggap yng WFH ni seronok sebab boleh leisure2... Yes, boleh leisure2, aku setuju tu.

Leisure tu bergantung kepada apa definisi leisure seseorang, sebab untuk aku, duduk di office lebih leisure dan fun berbanding kerja dari rumah. Mungkin ada orang yang kita rasa dia lebih banyak spend masa dengan famili kat rumah, ada orang masa WFH boleh topup grocery, ada orang masa WFH boleh keluar survey kedai emas dan shopping barang seutas dua rantai tangan...

Well, it all depends on the jobscope. Kalau kau memang orang yang jaga administration, yer, memang kena all the time be ready. Tapi bukan la ready tu kena duduk je tak boleh gerak. Be creative. Cuma kena sentiasa easy to access, orang call jawab, orang wasap reply, orang emel tolong la tulis reply sepatah dua walaupun hanya ayat Noted. Sekarang kn zaman smartphone, boleh je nak online dari mana2.. Boleh access tanpa kekangan kecuali la kalau kat kampung yang line macam dok sedut siput sedut tu... 

Macam aku, aku lebih prefer kerja kat opis. Atau kerja kat bilik hotel kahkahkahkah...

Aku demand ye. Sebab bila panas dan serabut, otak aku lembab dan taknak bergerak. 

Ni kes aku.

1. Pejabat di kulim ada kerusi dan meja yang sangat selesa, bilik yang kondusif, internet yang laju dan ekon yang sejuk macam duduk dalam igloo. Aku boleh nak print journal or report anytime since ada bekalan ink yang mencukupi untuk kerja-kerja pejabat, ada scanner yang boleh scan hundred pages into one copy, ada pantry yang cool dan paling penting semua kedai makan adalah reachable, nak minum McCafe takpayah cross border. 

2. Stress-less dan hectic-less. Sebab bila orang tahu aku ada kat office, orang less query. Aku pun less query pasal kerja-kerja aku. Aku manusia yang jarang dan hampir sifar tido siang (kalau aku tido means aku tengah hadap migrain yang tak tertahan atau aku buntu yang amat). Dulu masa kat USM, roomate aku pernah tanya apa masalah aku, hanya kerana dia balik dari lunch dan nampak aku tengah tidor siang atas katil. Itu adalah satu pemandangan yang sangat rare untuk dia dan dia tahu something is not right. 

Kerja kat rumah ni, kalau meeting pukul 9am, dari 7.30am aku dah kelam kabut pastikan line hotspot aku ok. Takpe la. Itu masalah aku la kan. Stress pertama adalah bila semua orang meeting macam kita ni robot, dari pagi 1.30pm baru setel. Ok, takpe la.. Petang sambung sampai kul 6pm. Mak aku dah jeling.. "Pukui berapa nak sembahyang asaq?".... Habis meeting, aku sambung kejap search balik apa yang depa dok sembang dalam meeting tadi. Life-span otak aku pendek, mudah lupa. Kadang aku buka dengar balik recording. 

Tah la, tapi bagi aku, kalau kat office aku lebih cool. Kerja hanya kat ofis, balik rumah aku try to forget the work. Tapi bila dah kerja kat rumah, celah bedah mana aku nak try to forget the work.

3. Jiran aku tanya, dayah dok rumah ka sekarang. Yes, soalan dia simple je.

Aku overthinking. How to stop overthinking. Aku takda jawapan. Aku try to be positive. Tapi end up aku persoal diri. Apa achievement aku. Sedangkan makcik sebelah rumah pun dah stop pergi meniaga kat pasar sebab anak dia tak bagi pergi meniaga waktu musim virus tengah menggila sekarang ni. Bila dia tak pergi meniaga, dia mai dok bertenggek kat rumah aku dari waktu aku breakfast sampai aku nak lunch. hahahaha. Balas dendam nampak makcik ni, hahaha. Dia punya ketagih nak bergosip tu kalahkan aku. Ala, dia bukan sembang apa pun dengan mak aku, sembang pasal pokok, pasal ayam, kucing, lembu,kambing,.... Tapi, dia nak jugak membawang bersama kawan. I feel u makcik.

Aku rasa performance aku kat rumah lagi way much better dari masa aku kat ofis tapi taktau la napa otak aku bagi jawapan aku kelihatan lebih bijak kalau aku masuk ofis. Gila hyper kejelesan otak aku ni.


Apa sebenarnya aku nak sampaikan?

Aku pun tak tau.

Aku nak tulis benda lain sebenarnya.

Dah berperenggan dah kat dalam otak aku, tapi bila tangan kat keyboard, dia shift tulis lain. Eh, aku la dengan otak ni.....

Tak pa la..

Next time aku tulis apa yang aku nak tulis tu...


Daaa

No comments: