Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Monday, December 14, 2015

9th International Symposium on Nanomedicine 2015, Mie University, Tsu City


Hari Rabu (9.12.2015)..

Petang rabu, Hoshikawa-san (setiausaha professor) bawa saya berjumpa dengan pihak finance NIMS untuk ambil duit perbelanjaan sepanjang 3H2M di 9th International Symposium on Nanomedicine esoknya. Terkejut saya tengok jumlah wang yang diterima, sebabnya, mereka masukkan sekali elaun harian.
Hampir RM4k.. Tapi selepas balik saya pulangkan 30k yen sebab rupanya staff symposium tersilap register saya sebagai student, dapat la discount
Malam tu sibuklah saya mengemas, sampaikan taktau nak bawak baju apa.. Saya kan Cuma bawa t-shirt dan pakai jeans sepanjang di sini.. Pukul 10.30 malam yang sangat sejuk, saya masih lagi ke bilik Indah dan Cindy, minta tolong Cindy jahitkan butang baju yang tercabut.

Malam tu saya tidur lewat sikit dari biasa. Kerja packing baju untuk angkut naik train turun naik tangga bukanlah sesuatu yang simple macam selalu saya buat di Malaysia. Paling saya suka untuk trip kalini, saya tak perlu susah payah search train dan sebagainya, Shan kan ada.. hehe


Hari Khamis (10.12.2015).

Pagi ni janji dengan Shan jumpa di Stesen Train (Tsukuba Station) pukul 8.00pg, sebab kami akan naik rapid train pada pukul 8.19pagi, taknak naik local, bagi menjimatkan masa. Saya bangun awal untuk siapkan heavy breakfast, lunch and dinner. Saya meredah pagi dengan hembusan kabus. Sebelum subuh, suhu turun sehingga negatif. Waktu saya keluar tadi, suhu masih di bawah 5degree. 
Awal sangat saya keluar, dah sama awal dengan budak2 sekolah



Comel sangat.. Nak pi sekolah pun comel
Kami naik train ke Akihabara, kemudian tukar line lain untuk ke Tokyo. Di Tokyo, kami naik Shinkansen terus ke Nagoya. Tiket shinkansen saja sudah 10360yen (ambil unreserved seat). Perjalanan hampir 400km itu mengambil masa 1jam 40minit. 

Shinkansen yang menjadi khayalan untuk naik secara percuma, akhirnya menjadi kenyataan

Seat shinkansen ini dah serupa seat flight MAS


Tiket pergi pun nak capture, lepas capture ni terus tido tak sedar diri

Dah sampai nagoya, Shan suruh pose untuk gambar kenangan katanya.. Hey, lepas ni aku akan datang lagi la

Muka baru bangun tidoq sangat masa ni
Then, dari Nagoya station kami naik train kecik ja, tapi mahal jugak harganya, setanding harga Tsukuba Express tapi Tsukuba Express terlalu canggih yang menjadikannya sesuai dengan harga yang agak mahal. Naik train dari Nagoya ke Tsu City, seumpama naik bas. Terasa train tu tekan minyak, haha...

Kami sampai ke Tsu City sejam kemudiannya. Dan ternyata, hotel kami adalah hotel paling hebat yang ada disitu, itulah hotel paling tinggi, dan terletak bersebelahan station. Disebabkan kami sampai awal, dalam pukul 12.30tgh, bilik pun tak siap lagi, so, Shan ajak terus ke Mie University. Memikirkan saya memang dah set nak jamak dihotel, pekerja hotel bermurah hati memberi saya guna salah sebuah bilik untuk solat.


Tsu City baru nak mengalami musim autumn, daun baru nak bertukar warna, cuaca pun nyaman

Dan menganjur ke laut, pemandangan yang indah
Selesai semua urusan, kami ke Mie University menaiki bas dengan tambang sebanyak 220yen sehala. Symposium ini diadakan di kampus perubatan, dan kedudukan kampus ini adalah betul-betul sebelah laut. Kalau tengok peta, Tsu City sememangnya menganjur ke laut, unlike Tsukuba. Ini menyebabkan suhu di Tsu City agak tinggi, tak perlu pun angkut baju tebal, berat beg sahaja. Tsu City merupakan city of Mie Perfecture, tapi Tsu City sangat kecil, pekan kecil yang tidak terlalu membangun, dan bagi saya sangatlah tak ada apa-apa.

Sebelum saya datang ke Symposium ini, Hoshikawa-san ada bagitahu, berdasarkan pengalaman dia mengikut professor ke conference sebelum ini, biasanya akan ada muslim, jadi saya mungkin boleh bertanya mereka pasal makanan di sana. Malangnya, sepanjang saya di Mie Perfecture, saya tak berjumpa, hatta terserempak dengan seorang Muslim pun. Bila saya masuk ke dewan conference, semua pandang saya, 95% of them were Japanese, 5% adalah lain-lain samada dari US, China, Singapore dan Malaysia (saya la tu).

Sewaktu saya dan Shan sampai, symposium telah separuh hari berjalan. Ada beberapa talk yang kami terlepas. Dan saya sangat impressed bila most of them adalah young Professor. Mereka sangat muda, tapi dah bergelar professor. Yer, semua participants mempunyai title Dr. atau Professor, kecuali saya. Dan mungkin saya adalah peserta termuda. Tapi saya takda la bagi talk, saya dan Shan participate untuk poster. Adalah dalam 20 atau kurang poster yang ambil bahagian, symposium ini lebih kepada talk on development of nanomedicine.

Ada dua orang speaker dari Singapore, saya jadi teruja. Malangnya, seorang adalah pensyarah NUS yang berasal dari Tanah Besar China (Englishnya terlalu pekat walaupun dah 20tahun bermastautin di Singapore, kena dengar betul-betul) dan seorang lagi adalah Japanese yang bekerja di salah sebuah research centre Jepun di Singapore (yang ni adalah speaker paling handsome dan paling disukai, cuma saya segan nak ambil gambar walaupun dia datang berbual bersama saya dan Shan sewaktu poster demostration)... Selain daripada handsome, haha, Dr Madoka Suzuki, ha siap bagi nama, adalah seorang researcher yang turut mempunyai MBA in Technology Management. Takpa, maybe tahun depan, AMREC boleh jemput beliau untuk berkongsi pengalaman, kalau AMREC taknak jemput, saya boleh tolong jemputkan. Dr. Madoka adalah orang pertama yang saya cam pada hari pertama kerana englishnya tak kedengaran seperti seorang Japanese. Ada beberapa orang young Professor Jepun, apabila bercakap tidak kedengaran pelat jepun mereka.

Habis talk jam 6.30 petang, saya dan Shan pulang ke hotel, manakala kesemua speaker ke jamuan dinner party. Saya letih dan nak rest saja sambil berendam dalam air panas..


Hari Jumaat (12.10.2015)...

Ini adalah hari ke-2 symposium, dan tengaharinya adalah poster presentation. Harini saya pakai pakaian rasmi negara, baju kurung…

Untuk breakfast, saya makan nasi dengan salmon dan telur dadar.. Saya makan dengan professor sambil berbual. 

Profesor: "Hoshikawa-san bagitahu saya kamu sudah ke mount Fuji, macam mana kamu ke sana? Naik bas?
Saya: "Ya, saya naik bas di Stesen Shinjuku. Saya search dalam internet route ke sana"
Profeor: "Kamu orang pertama dalam grup saya ke Mount Fuji. Kamu tengok, tak cantik kan Mount Fuji tengok dari dekat. Mount Fuji hanya untuk ditengok dari jauh."
Saya: "Betul, memang pun, tak cantik, batu hitam saja"...

Tengah rancak berbual beberapa topik, Shan, Professor Steven (Stanford University) dan Dr. Jie (NUS) datang join. Dan disinilah topik penting kami.. Haha..

Tanpa pandang muka saya,

P. Steven: “Kamu tahu, politicians sekarang gila, mereka bodoh. Mereka cakap benda bodoh untuk menang pilihanraya”…
dan panjang lebar lagi tanpa pandang muka saya padahal dia duduk depan saya.. Professor dan lain-lain muka blur..
Saya: “Hahahahahaha”
P.Steven: “Donald Trump tak patut cakap begitu." kemudian dia pandang saya..  "Kamu pernah ke US? Kamu kena datang US..”
Saya: “Saya tak pernah pergi lagi, tapi kalau saya nak pergi lepas ni saya kena tunggu dulu sapa menang pilihanraya.. Its ok Prof. Itu pandangan peribadi dia, kita kena respek. Dia kan kaya”
P. Steven: “Dia tu kaya sebab bapak dia kaya… bla..bla… Kamu tau dak, saya duduk di Stanford berjiran dengan Mark Zuckerberg, dan pengasas google. Mereka tu kaya raya tapi rumah biasa saja. Saya respek dengan orang macam Mark”
Saya: “Ya, Mark dah post status untuk comfortkan orang Islam..”
P. Steven: “Kamu aktif FB?”
Shan: “Kami check FB almost every hour..”
Professor Hanagata cuma senyum.

Habis breakfast, kami naik bas ke Mie University. 
Nasib baik la ada baju kurung ni
Mini stop betul-betul depan dewan

Student medic relax-relax petang sambil beriadah tepi hall

Rasa macam kat amsterdam (padahal tak pernah pegi pun).. siap ada kincir angin



Sewaktu masuk ke dewan, staff symposium asyik puji shawl cantik.

Staff: “Kire..kire (cantik)… Your scarf is so beautiful. Are u a muslim?”
Saya: “Oh, thanks.. Yes, im a muslim”

Amboi mengada dayah.. Scarf ja cantik, orang yang pakai biasa saja,..

Sewaktu lunch, saya mintak kepada staff untuk solat. Tahu tak solat kat mana? Kat tempat reception.. Selesa tapi ruang tu terbuka, dan staff tu paksa saya guna scarf dia untuk jadikan mat solat, walaupun saya taknak.. Orang dah bagi, guna jek la.. Lepas solat, bermacam soalan dia tanya, siap tanya macam mana nak tentukan arah kiblat..

Lepas lunch, bermulalah poster presentation selama hampir 2 jam..

Ini la poster yang kami bawa

Ini la budak yang menjadi dambaan profesor-profesor sewaktu symposium.. haha

Nampak tak nama saya kat atas tu, kecik sangat eh

Semua orang pakat fokus kat poster-poster yang ditandingkan

Bersama profesor yang baik hati

Profesor rupanya suka sekali bergambar, malangnya saya tak suka tangkap gambar orang

Dr. Masoda adalah orang terakhir dan paling lama bertanya di poster kami. Saya takda disitu sewaktu dia mendengar explanation dari Shan, sebabnya, saya sibuk buat lawatan ke poster lain sambil tangkap gambar..
Bila saya kembali, dia masih disitu.

Saya: “Dr, u kerja di Singapore kan? Saya orang Malaysia tapi nak balik dah hari krismas ni, kamu pernah ke Malaysia? Dah berapa lama kamu kerja di Singapore? ”
DM: “Saya tak pernah ke Malaysia lagi. Dah 6 tahun saya di S’pore..”
Saya: “Wah lamanya..”
DM: “Tapi saya sedang berusaha untuk balik ke sini.. kamu nak datang semula ke sini ka lepas ni”
Saya: “Oh, saya takmau mai dah”
Shan: “No, she will further her phd here after this”… sibuk kan Shan..hish
DM: “Kamu taknak sambung di S’pore?”
Saya: “Mestilah nak, saya nak yang dekat, boleh balik kampong setiap minggu”

Sembang punya sembang, sekali dengar announcement nak start dah talk. Dah la speaker yang pertama adalah Professor Hanagata. 

Waktu saya dah duduk kat tempat saya, Dr Madoka masuk sambil pegang cawan kopi lalu depan saya “Im the chairman, I forgot”.. Kesian Professor aku…

Petang tu, kami habis session hari kedua pukul 7.30 malam, itupun sesi akhir dalam Japanese, disampaikan oleh Professor Tomoko OHTA seorang saintis genetic dan molecular evolution, penerima anugerah Crafoord 2015, berusia 82 tahun yang pernah dipublish papernya dalam Nature pada tahun awal 50-an… Gila hebat .. Lenguh segala urat sendi, macam nak terlentang, padahal duduk dan dengar saja.. Kami akan terus ke sesi banquet.

Prof tanya soalan apa pun taktau, sebab sesi ni dibuat dalam japanese
Sebaik keluar dewan, seorang Dr dari Mie University tahan saya.

Dr: “Kamu bersama Prof. Hanagata kan? Prof Hanagata ada bagitau kamu hanya makan makanan halal. Kami sudah maklumkan kepada ketua chef, dia akan sediakan makanan halal untuk kamu. Tapi dia tak boleh berbahasa Inggeris. Nanti mungkin Prof Hanagata boleh bantu translate”

Tak perlu Prof translate, ramai sungguh nak tolong translate. Pakcik ketua chef pun sangat baik hati. Dia pergi kedai belikan ayam goring halal dan gorengkan kentang untuk saya. Siap datang tengok saya makan, pastu tanya sedap tak, bila dia tengok saya makan baru dia masuk ke dapur..

Biasa la, sesi macam tu dimulai dengan “kanpai” beer beramai-ramai, saya yang setakat minum ayaq kosong, tengok saja dari belakang.. 


Kenapa kamu angkat kepala waktu saya nak ambil gambar

Eh, nak ambil gambar siapa sebenarnya ni

Ini nak fokus kepada Shan atau Dr. Madoka atau Prof Steven

Sashimi yang menarik

Deretan makanan yang bau nya boleh menybabkan orang pengsan kembali sedar

Dalam banyak pilihan mkanan, ini aja makanan saya

Pelbagai minuman, tapi saya cuma mampu teguk air mineral yang dibawa sendiri


Nampak staff yang duduk, itula yang pinjamkan saya scarf nya untuk lapik solat..

Tengah makan, professor dari Hiroshima University banyak berbual dengan saya. Katanya dia Nampak saya tengah breakfast pagi tadi. Saya tak boleh nak differentiate mereka semua, pakaian dah la sedondon, suit hitam, saya nampak sama ja semua..
Prof Koichi Kato dari Hiroshima University
Habis banquet dah lewat, hampir 9.00 malam. Dah takda bas ke hotel, dan professor ajak kami berjalan. Rupanya ramai yang berjalan. Jauh jugak, dalam 30 minit, masa berjalan baru terbayang balik ayam goreng yang tak habis tadi.. Arghhh sedapnya ayam tu..Bau dia syahdu sangat..

Dalam perjalanan, saya tanya professor dia faham atau tidak topik yang dibincangkan oleh Prof Steven sewaktu breakfast.. Hahahahha, kan saya dah agak, dia tak faham. Tapi bila saya cakap isu Donald Trump mahu banned muslims dari masuk US, dia tahu pulak. Saya agak, dia sentiasa search pasal muslim community.


Hari Sabtu (12.12.2015)...

Lepas breakfast, kami terus checkout. Sebelum bergerak ke Mie University, tinggalkan dulu beg di hotel. 

Pagi ini, staff tu panggil saya. Tanya pasal scarf lagi. Tanya macam-macamla pasal scarf.. Saya harap dia takkan jumpa muslim yang tak pakai scarf, jenuh pulak dia nak paham nanti pasaipa ada yang pakai scarf, pasaipa ada yang tak pakai…

Sesi berjalan seperti biasa. Tapi professor, Shan dan saya akan bergerak pulang ke Tsukuba selepas lunch. Maksudnya kami akan terlepas sesi petang.. Professor kata, “takpa takda kaitran dah dengan kita”..

Sebelum pulang, saya jumpa staff yang bagi saya guna scarf dia. Dan saya hulurkan sedikit tanda ingatan dari Malaysia “Terima kasih kerana bagi saya guna scarf semalam, saya terharu. Saya sangat hargai”… Staff tu punya la terkejut sampai ternganga.. 

“Ini kain batik dari Malaysia, saya harap kamu suka”… 
ternyata dia tersangat suka, ucap terima kasih berkali-kali, siap cakap dia berbesar hati sangat..

Kain batik itu sentiasa saya bawa kemana-mana, dan berada dengan saya dah hampir 8tahun. Tapi saya tak pernah guna, sebabnya saya tak pandai pakai kain batik, tapi saya sentiasa bawa untuk kegunaan kecemasan. Orang kata, kalau nak bagi sesuatu kena bagi yang kita paling sayang..


Nasib sempat ber group photo sebelum kami pulang ke Tsukuba

Saya, Shan dan prof., pulang ke hotel, ambil beg dan terus ke stesen untuk kejar train. Memang kena kejar pun, berlari kami bertiga, hurm, penat aku.. Train disini tak seperti Tokyo, mungkin sejam sekali ke Nagoya, memang kena kejar yop kejar la jawabnya.

Dan sampai di Nagoya, Professor cadangkan kami beli reserved seat shinkansen. Harga reserved seat hampir 11200 yen. Nasib baik la NIMS memang kaver untuk harga tiket reserved seat. Saya dan Shan terus ke Tokyo, manakala professor turun di Yokohama. Setiap minggu dia akan pulang ke Yokohama, familinya disitu. Kamu atau sesiapa saja, jangan cuba-cuba cari dia pukul 5.00petang pada hari Jumaat. 

Sampai Akihabara, saya mintak Shan pulang dulu. Saya ada urusan yang belum selesai. Selesai urusan, terus naik train pulang ke Tsukuba, dan saya langsung tak beli buah tangan untuk mereka di office, sighhh..

Dalam train nak balik Tsukuba, couple gedik ini duduk depan saya.. Eh, lena pun nak pegang tangan ka

Sampai Tsukuba, sedikit terkejut dengan sambutanm yang disediakan bagi meraikan kepulangan saya

Hampir beribu cahaya pada malam itu.. terasa disayangi..haha

Ini hasil kerja tangan budak sekolah rendah

Sepanjang jalan dari Tsukuba station ke Seiyu, hampir 1km, dipasangkan pelita ini.. Beribu ribu.. daripada kerja tangan sekolah rendah hingga sekolah tinggi

Ahad (13.12.2015)..

Disebabkan tak beli apa-apa di tsu City, terpaksa paksa budak-budak ni keluar untuk dibelanja aiskrim, tapi pilihannya tetap aiskrim favorite saya.. hihi

Makan aiskrim kegemaran saya.. Hersheys kacang

Sebab dalam kotak ada 6, sorang makan dua batang.. Sebenarnya, saya yang craving nak makan so guna alasan nak belanja depa..

Macam gemuk kan, padahal saya pakai 3 lapis seluar

Pokok-pokok pun dah hampir botal

Jom la balik, saya dah lapar ni

Ish, asyik bergambar aja mereka ni

Dah, last dah ni

p/s: 
1. Tadi Hoshikawa-san emel bagitau grup kami akan ada end year party 22hb depan, semestinya saya dijemput tapi saya kena bawak makanan sendiri sebab depa nak makan di Chinese restaurant
2. Hoshikawa-san kata, profesor nak belanja saya makan jumaat ni, kan dah nak balik minggu depan, kali ni makan di hotel, yeay...




No comments: