Everything Happen For A Reason

Everything Happen For A Reason
Powered By Blogger

Thursday, November 5, 2015

Rezeki dan jangan putus asa..

Last saturday, anak sedara saya bertunang.. my not-so-little-niece... Dia dah inform lepas raya puasa lagi nak bertunang hujung bulan 10.. Means, saya apply untuk ke Japan selepas saya tahu dia nak bertunang bulan 10..haha.. keji.. But, senang jugak, takda la haku nak menjawab kan kalau aku pi majlis dia.. Cuma kena jawab bila dia tanya, "makcik taknak sponsor apa2 ka kat kaklong?".. aku buat taktahu ja kat soklan dia.. lagi keji..

Azni dan Faiz.. dulu2 kalau i ada scandal, i selalu guna nickname faiz bila cerita dengan kaklong.. hang ingat tak long segala jenis faiz yang pernah ada.. bukan faiz ni la.. ni apek..  






























































































































 


                  




So, beberapa hari sebelum majlis dia bertunang, saya wasap la tanya,

Me: "Beli set bilik baru tak long"
Kaklong: "Tak beli katil baru, pakai katil mak ja.. Beli tilam ja baru"
Me: "La, awat tak beli baru.. pi survey tengok"
Kaklong: "Makcik nak belanja ka?".... ceh, agaknya masa ni dia dah syok dah ni
Me: "Tapi ambik yang tak lebih 700"....hahahha

Makcik lagi la bajet.. Tapi katanya dia tak beli pun lagi sebab tak sempat and nak bawak bajet tu ke katik kahwin.. kita tengok la how nanti kan.. sebab that time makciknyta dah ada di Malaysia.. Mungkin sebab cuaca pun dah panas, maungkin makciknya berubah fikiran..Kalau makciknya berubah fikiran, tu namanya takda rezeki

Long, u better pi survey dan booking dan bayar sementara i masih di cuaca sejuk gedik ni.. kang dah panaih2 rangka katil pun tak nampak..

Rezeki tu long ada orang nak sponsor katil kawen..

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Semalam, Syazana... ala makcik cengeng tu... hahaha

Kesian, kawan tengah sambung master sekarang kat USM.. Biasala, sambung master bukan macam buat degree.. tambah pulak sambung bila dah keja.. Takda la kengkawan.. Saya dah lalui semua ni 4 years back.. Tapi dapat sambung pun rezeki jugak.. Bukan semua orang Allah lorongkan hati untuk sambung belajar.. Ni masalah diri, ketepikan bab kewangan dan lain-lain.. Nak sambung belajar pun kira rezeki.. 

Dulu, saya pun stress waktu tengah sambung..stress sebab orang lain habis tapi aku tak habis-habis.. haha.. Tapi.. saya selalu ingatkan diri sendiri..

" belajar bukan untuk berlumba sapa habis cepat dia hebat.. belajar adalah satu proses.. Kalau belajar just nak tunjukkan boleh habis ontime, itu macam budak sekolah rendah.. Tambah pulak untuk postgraduate study.. belajar untuk timba pengetahuan dan pengalaman.. lagi lama kita belajar, hopefully lagi banyak ilmu dan orang yang kita jumpa.. Alhamdulillah kalau habis ontime, tapi untuk saya yang tak habis ontime, there are alots of people yang saya jumpa dan saya belajar"

Tambah pulak dengan status bekerja sambil belajar.. silalah enjoy.. Ok, tak mudah nak terima perkataan enjoy waktu tengah belajar, me too... Tapi tau tak waktu tengah sambung master la time saya enjoy gila-gila dalam kestressan itu.. time tu la naik-naik gunung segala, time tu la dapat pi umrah, time tu la jumpa berbagai ragam manusia (maksudnya ehem-ehem), time tu jugak dapat pi bervacation, and latest mai ke japan, ok, saya masih berstatus pelajar master yang belum viva.. hopefully by this month or early next month akan dapat date viva..Hezri, bila i nak dapat date ni...

So, berbalik kepada makcik cengeng yang baru sebulan register as student master dan merasa sangat stress, dan berharap saya balik cepat (yang ni aku tambah)...

makcik cengeng yang kuat makan tapi kuat exercise.. terpaksa ambik hati kata kuat exercise

Sebenarnya benda yang sama pun berlaku kepada aku.. 4 tahun hidup dalam keresahan, ayat takmau kalah.. pernah tak boleh tidoq sebab dok pikiaq nak teruskan ka nak stop.. 

Tapi.....

Ni aku dulu... kadang tak buat apa pun pi usm, pi ambik mood...
Semua orang cakap benda yang sama.. di saat kita berhenti berharap, disitu titik kegagalan
Ehem..ehem.. that someone.. must be me..

Never mind.. you can alway and forever rely on me.. .....


No comments: